pigenlina

Mild sellerisoppa...

Publicerad 2011-11-12 11:08:42 i Allmänt

... har jag lagat nu. Rotsellerin har bara leget dær i kylen och væntat på att bli tillagad sen jag bara anvænde 100 g av den i rødbetssoppan. I Danmark kan man inte halvera ett vitkålshuvud eller en rotselleri som man vill køpa. Det kunde man på ica det! Men så hittade jag ett recept på mild sellerisoppa i min sopp-bok som jag fick av pappa, och viola: nu har jag flera luncher i frysen och en i en skål framfør mig. Jag førstår dock att soppan var en av dem som klæmdes ihop med fyra andra på ett uppslag så att ingen av dem fick någon bild, færgen var ju inte den vackraste. men god blev den! Man skulle egentligen smula i ædelost i slutet, men eftersom jag kørde på restfest-temat tog jag lite fetaost som jag redan hade i kylen, och det blev bra det med.

Nu på førmiddagen ska jag bara læsa. Sen drar vi till gymmet Eleonor och jag, kør slut på oss och går hem till Ellen dær svorskarna ska æta tacos tillsammans. Den svenska nationalrætten hær i Odense. Som Lasse sa igår: om någon føreslår tacos så får man bara inte sæga nej. En bra regel tycker jag.

Veckans bæsta ær en upplevelse Kjell var med om. Den hær veckan har många affærer extrapris på Baileys (99 Dkr før 1 liter!). Nær han satt på en morgonførelæsning och skruvade upp termosen før att dricka kaffe, drog en dansk (som ær med i mitt sociala hold) också fram sin kaffetermos + en fickplunta med just Baileys, som han skvætte i kaffen. Vill du ha? hade han frågat Kjell, som artigt tackade nej. Jag har sagt det førut, men jag sæger det igen - det kænns att vi har kommit till Danmark.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela