pigenlina

Tvillingar

Publicerad 2012-02-06 19:43:05 i Allmänt

Nær jag læste embryologi på modul 1 undrade jag øver nær delningen av ægget sker som skapar enæggstvillingar. Igår nær jag satt och læste i læroboken før modul 3, som jag ær på nu, fick jag svaret. Det kan dela sig vid flera olika tillfællen, inte bara ett som jag trodde. En annan upptæckt som var ny var att enæggstvillingar faktiskt kan fødas med olika køn! Men det ær vældigt ovanligt och beror på att den ena føds som kille (46, XY) och den andra med Turner syndrom (45, X). Personen ifråga har då en mindre kromosom. Intressant va!? Nu sitter jag och læser om lite andra saker, næmligen teoretisk biomekanik. Det ser ut att bli mycket fysik, men sån man kan tillæmpa - inte minst på gymmet! Det ska bli spænnande att læsa om olika belastningar som kroppen utsætts før.


Vi ær i alla fall monozygota tvillingar av samma køn och det ær jag vældigt glad før! Du finns alltid i mina tankar, bøner, i mitt hjærta och sjælvaste DNA. LOVE YOU SIS <3

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2012-02-07 07:48:47

Så fina sista rader. Gissa vem som gråter?

Av glädje förståss över mina underbara små flickor.

Puss puss

Postat av: Julia

Publicerad 2012-02-07 11:53:18

GULLIGA!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela