pigenlina

Italien

Publicerad 2012-10-19 20:47:42 i Allmänt

Nu har jag kommit hem efter många härliga dagar i Italien. Jag har hunnit med både Pisa, Rom och Sardinien, tre underbara platser med underbara miljöer. Här kommer fler bilder och ord om resan...
 
De första dagarna spenderade vi i Pisa med Oles familj. Vi besökte grannstaden Firenze som är känd för sina renässansbyggnader (svåraste ordet EVER att stava till förresten). Där gick vi bl.a. på museum och såg Venus födelse, den finaste tavlan jag vet. I Lucca, som var en annan grannstad vi besökte, hyrde jag och Ole en tandemcykel som vi åkte runt på. Jag började sitta fram eftersom jag var van med det sedan min och Pillans tandemtid, men efter ett tag fick vi byta så Ole satt fram. Väl bak passade jag på att ta bilder under själva cykelturen.
 
Oles småsyskon och jag:
 
Venus födelse. Man skulle varit miljardär...
 
Vi cyklade längs en å ut i landsbygden:
 
Det lutande tornet i Pisa var ett klocktorn som blev snett under byggnationen. Någon idé om hur det kan ha gått till mamma? De försökte rätta till det med den översta biten, och resultatet blev att det ser ut som tornen gör när man spelar Jenga. 
 
Efter tre dagar med familjen åkte Ole och jag vidare till ROM. I Rom vandrade vi runt 3 timmar för att hitta hotell. Överallt möttes vi av "We´re full". Tillslut kom Ole på den bra idén att vi måste tänka om, så vi slutade med ringa-på-tekniken och gick in på ett internetcafé där vi bokade ett B&B. Det började alltså dåligt, men slutade med att vi hamnade på världens bästa (och billigaste!) ställe med bara en vacker park mellan oss och Colosseum. 
 
Vi gick in i Colosseum, Vatikanstaten (Basilikan, vatikanmuseet med det sixtinska kapellet), Spanska trappan och fick även en privat visning av den amerikanska ambassaden av Oles amerikanska vän som jobbade i Rom som marinsoldat. Ambassaden residerade i ett gammalt slott. Då har en stad många gamla byggnader om den kan hyra ut ett slott till ett annat lands ambassad. Det krävdes lite sneaking i köerna, en audioguide och en guidad tur för att se allt, eftersom det var typ 2 timmar låna köer till allt. Med med det ovan nämda stod i inte särskillt länge i kö och hann med allt på 2,5 dag.
 
Rafaels tavla med de kända antika männen:
 
 
På Kajsa-eftermiddagen besökte vi en jättevacker park hon hade tipsat om och åt glass på hennes favoritställe Blue Ice. På vägen hem köpte Ole och jag souvenirer...
 
 
 
Sen bar det av till Sardinien med nattbåt. Jag har aldrig sovit så bra i hela mitt liv. Där bodde vi i en stad som hette Olbia och tog oss från strand till strand längs Costa Smeralda på vespa. På turen hem från stranden fann vi en väg upp till ett berg där det låg en pilgrimskyrka med utsikt över... ja, allt. På ett stort kors hade pilgrimmar hängt sina korshalsband. Det hela blev till en av de vackraste synerna jag sett i hela mitt liv.
 
 
Dag 2 på Sardinien hittade vi en egen strand som vi glassade på hela dagen. Himlem var blå och havet ännu blåare och Ole och jag blev bruna. Det var ett sorgligt ögonblick när vi lämnade tillbaka vespan dagen efter, men trevligt att få tillbaka depositionen för den. Efter att ha levt på sträng budget i två dagar åkte vi till Algero där flyget gick från och åt en lyxig sista middag innanför stadens resässansmurar. Imorse tog vi ett morgondopp innan vi åt frukost på vårt B&B i Algero (frukosten i Italien består av nutella och croaissant :D). Jag säger bara en sak: ÅK TILL ITALIEN!!!
 
ARRIVERDECI från Ole och Evelina <3
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2012-10-20 17:41:11

Jag njuter av varenda bild och din fina text!
Puss puss

Postat av: Pillan

Publicerad 2012-10-21 01:10:42

SÅ avundsjuk! Ser verkligen helt underbart ut!!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela