pigenlina

Grattis på namnsdagen!

Publicerad 2013-02-12 10:56:18 i Allmänt

Tusen tack! Såhär står det om namnet Evelina på alltforforaldrar.se:
Kvinnonamnet Evelina kan vara en diminutiv form av Eva och betyder därför "det lilla livet", men det kan också härstamma från det keltiska Aibhlin, som betyder "vänlig". Namnet har använts i Sverige sedan slutet av 1700-talet och kom in i almanackan 1901.Namnet var relativt ovanligt före 1970, men har sedan ökat i popularitet. År 2003 fick 437 flickor namnet, varav 212 fick det som tilltalsnamn. Namnsdag: 12 februari.
 
Det står också att populariteten går ner och att år 2012 hade Evelina plats 100 på namntoppen. Det finns 17491 kvinnor som heter Evelina i Sverige och en man, som bor i dalarna. Det finns flest Evelinor i västra götaland. Det finns nog minst Evelinor i Odense, eftersom ingen kan uttala mitt namn. Här är jag Eva-Lena eller Eva-Lina. Trevligt att få ett nytt dubbelnamn i så sen ålder! Jag återkommer när jag vet vilken dag Eva-lena har namnsdag! Här är en gammal bild från min mobil:

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela