pigenlina

Marocko!

Publicerad 2013-02-04 00:28:00 i Allmänt

Nu är jag hemma i Danmark efter en vecka i Marocko. Det känns som om vi var borta mycket längre, eftersom vi hann uppleva så mycket. Här kommer en reseberättelse med bilder till!
Vi åkte på lördagen från Kastrup, där vi tog oss en brunch innan flygturen, som varade 4 timmar. Väl i Marocko tog vi taxi in till centrumet i staden Agadir. Agadir är en turiststad, så det fanns många hotell. Vi bodde de två första nätterna på Golden Tulip, som var 10 våningar högt och hade utsikt över hela stranden och kullen där regeringen hade skrivit dit "Gud, kungen och fosterlandet" (eller nånting sånt) med vita stenar. Det fanns en sådan Gud-kungen-fosterlandet-kullei nästan varje stad.
Sedan tog vi oss med nattbuss till staden Ouarzazate, eftersom vi hade sett att de flesta ökenturer började där. Vi hittade en agency för ökenturer på morgonen (det fanns massa) och begav oss med jeep, förare och guide mot sahara senare på förmiddagen. Guiden var i vår ålder, supertrevlig och hette Hassan. Han var väldigt kunnig om området och Marockos historia, men roligast var ändå att prata om vardagliga saker som skiljer västvärlden från muslimska land. Sånt kan man inte läsa sig till i böcker. Det var 30 mil från Ouarzazate till öknen, och på vägen stannade vi och såg på kända platser, små byar och åt lunch. När vi kom fram till öknen stod det två kameler redo för mig och Ole och en kamel-kille som ledde kamelerna.Min kamel var mycket större än Oles och passade på att kissa varje gång vi blev fotade. Oles i sin tur var den olydigaste och tyckte om att ge ifrån sig kamelljud. Vi red ca 1,5 timme ut bland sanddynorna till tälten vi skulle sova i. Där ute bodde det också en familj som var "tältvaktare" och som klarade sig året runt ute i öknen. Coolt! Det var även två turkiska tjejer med guide + kamelkille som sov över i öknen den natten. Vi åt tillsammans och sjöng och dansade runt en lägereld på kvällen. Det var häftigt att se så många stjärnor på himlen och jag lärde mig äntligen några stjärntecken! Det blev riktigt kallt om natten och trots att vi fick massa filtar var det svårt att hålla värmen. Men det var lite av charmen med att överleva i öknen. På morgonen red vi tillbaka och åt frukost på ett hotell intill öknen, sen bar det av i bil en annan runda hem, men med samma upplägg som tidigare med stopp på vägen. Det var helt klart de bästa dagarna i Marocko!
På hemvägen var vi tvungna att stanna bilen, för helt plötsligt kom massa hundvalpar springandes över gatan. Vi gick ut och klappade dem och jag ville väldigt gärna ta med en hem, men de tre andra männen i bilen sa nej... Der var nog bland det sötaste jag sett i hela mitt liv!
Vi spenderade en dag till i Ouarzazate innan vi åkte tillbaka till Agadir. Då gick vi runt i staden hela dagen och hittade en liten kyrka där det bodde fem nunnor. Vi knackade på och pratade lite med dem och fick se deras mysiga kyrka och vackra trädgård. Det är olagligt att byta eller avsäga sig sin religion i Marocko, men systrarna var gamla lärare som lärde fattiga barn franska. Marocko är tvåspråkigt land och de flesta kan både arabiska och franska. Det är väldigt imponerande med tanke på att det är två olika alfabet och två olika håll att skriva från. På kvällen var det massa folk på torget i staden och väldigt härlig stämning! Alla människor var ute på gatan och sålde eller köpte saker på marknaden (marknad = souk). Ole och jag köpte massa dadlar. Rätt som det var dök Hassan (guiden) upp i folkmängden och vi tog först en te tillsammans på torget, och sen gick vi till en nattklubb och såg på magdans. Hassan blev en god vän och vi fick hans adress så han kan få ett vykort från Danmark. Han hade en dröm om att öppna en egen agentur specieliserad på turer i atlasbergen och jag hoppas verkligen att hans dröm går i uppfyllelse.
Jag, chauffören och Hassan:
Ole och Hassan:
Ole och jag handlar dadlar:
Jag hatar att pruta och kommer nog aldrig tycka om det, men tillslut blev jag ganska bra på det. Det här halsbandet och armbandet lyckades jag få ner från 1850 dirham till 300 dirham, inte illa va? 1 dirham är ca 0.8 sek. 
Ouarzazate var en berber-stad. Det är ett slags folkslag som bor närmare öknen. Hassan var berber och det är ungefär 50% araber och 50% berber i Marocko, men araberna har makten. Vi gillade den berbiska kulturen som var lite mer chill än den arabiska. Berbiskt folk var väldigt trevliga och flaggan hade den berbiska bokstaven Z på sig, som symboliserar en fri man. Det gula är öknen, det gröna träden och det blå himlen.
När vi kom tillbaka till Agadir solade vi oss på stranden, gick på den stora souken och jag gjorde en henna-tatuering på foten. Sen var veckan slut och vi flög tillbaka till danmark. Det var spännande att besöka ett muslimskt land och jag har lärt mig och fått uppleva mycket. Maten var en upplevelse i sig, och min favorit blev lamm - antingen med couscous eller i den traditionella marockanska maträtten tagine. Färskpressad juice drack vi varje dag och arabiskt te. Det var mycket pepparmyntste och man höll tekannan en meter övanför glaset när man hällde upp. Sedan hällde man tillbaka teet i kannan (jag antar för att blanda) och så ner glaset från en meters höjd igen. Hälla upp och hälla tillbaka-proceduren kunde man upprepa hur många gånger som helst. Alla gjorde så och det såg väldigt kul ut.
 
 
 
Jag är väldigt tacksam över att jag som västlänning kan resa så lätt, det är inte en självklarhet för de flesta. Vi får se vilket som blir Ole och Evelinas nästa äventyr!
 
 

Kommentarer

Postat av: Pillan

Publicerad 2013-02-04 07:08:41

Härligt det låter (och ser ut!). Hur många dirham kostade den där orangea, stickade tröjan...?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela