pigenlina

Inredningsplaner

Publicerad 2014-01-30 13:23:57 i Allmänt

Ole och jag har beslutat oss för att vänta med nytt matbord och matta till efter vi kommer tillbaka från resan. Annars hinner vi knappt njuta av de nyköpta möblerna själva. Men nu tror jag att jag vet vad jag ska köpa för Ikea-presentkortet jag fick från pappa i julklapp. Nämligen en taginegryta. Det är en slags gryta man använder för att laga tagine, en maträtt från Nordafrika (Marocko). Jag tycker att maten är bland det roligast med resor och skulle vilja göra en liten kokbok med mina egna favoriträtter från resor. I den skulle det stå recept för bl.a. tagine, créme brulee och något med matbananer.

Första skoldagen

Publicerad 2014-01-28 13:22:29 i Allmänt

Idag är första skoldagen på länge. Jag har haft över en veckas sportlov, och det har varit riktigt härligt! Höstens kurser var hårda, men nu väntar två lättare. Först bachelorprojektet som går ut på att skriva en review utifrån andra artiklar, och sedan Modul 12, som heter "från frisk till sjuk".
Igår var jag på cheerleadin-träning. Den var bara 2 timmar, men jag fick sluta lite tidigare ändå, eftersom jag fick ett huvud på näsan. Otroligt nog lyckades jag hålla mina vita träningskläder vita, trots att blodet rann och rann en period. Idag är näsan fortfarande lite öm, men torr och fin.
Ett av mina vårprojekt är att måla den här tavlan. Den ska hänga över soffan i vardagsrummet. Men jag får vänta tills det blir lite varmare. Själva "skvätt-delen" vill jag inte göra inomhus, och just nu är det snö och minusgrader i Danmark. Den som väntar på något gott...

Evelina-tid

Publicerad 2014-01-27 13:57:56 i Allmänt

Eftersom jag är ensam i lägenheten, får jag tillbringa mycket tid med mig själv. Imorgon börjar skolan, då är det slut på Evelina-tiden. Det ser jag fram emot! Jag är ingen ensamvarg, utan trivs bäst när jag har folk runt omkring mig. Jag blir alltid sällskapssjuk efter resor. Då är man ju med varandra hela tiden, utom på toeletten. Igår, när jag var helt ensam, fyllde jag dagen med storhandling (kylen stod tom), storstädning av lägenheten, brödbakning och träning. Jag hann även med att se på två filmer (The Departed, Catwoman) och prata med mormor (lite sällskap, yes!). Idag var jag på shoppingtur. Jag köpte lite nya papper till ett kommande Paris-album, tre ramar till mina danmarktavlor och ett vanilj-body butter. Anna hade ett likadant body butter i julas. Det luktar så gott! Egentligen var det en julutgåva, men jag lyckades knipa ett av de sista exemplaren tack vare en hjälpsam expedit på Body Shop i Magasin. Tack till dig!

Viola!

Publicerad 2014-01-25 18:07:25 i Allmänt

Nu sitter jag på Grenoble flygplats och väntar på flyget till Köpenhamn. Ole är påväg till Alperna, där han ska åka skidor med klassen. Vi har haft helt underbara dagar i Frankrike Ole och jag, och nu tänker jag berätta om dem för er!
Vi åkte från Köpenhamn den 21, dagen efter Oles tenta, och landade i Paris på kvällen. Ole hade bokat rum genom air B&B, en hemsida där man kan hyra rum eller hela lägenheter av privatpersoner. Supersmart! Så vi bodde i en liten lägenhet på en liten ö i Paris äldsta del med caféer, bagerier och restauranger runt varje hörn. Det första vi såg varje morgon var Notre Dame. Ole och jag har som tradition att gå in i minst en kyrka i varje ny stad och tända varsitt ljus för nära och kära.

Varje morgon handlade vi färsk baguette, croissant och pålägg till frukost, som vi åt i lägenheten. Sen gav vi oss ut på upptäcksfärd. Dagen efter ankomsten gick vi genom hela Paris och såg Notre Dame, triumfbågen, Eiffeltornet och Louvrens utsida. På kvällen fick jag min födelsedagspresent: middag och show på Moulin Rouge!! Vi såg akrobatik, nakna bröst och kvinnor som simmade med ormar. Häftigt!! Det var höjdpunkten på resan!

Dagen efter åkte vi till Versailles för att besöka Ludvig XIV slott. Det är galet att någon har bott så stort. Var man från EU och under 26 kom man in gratis. Det var en positiv överraskning. Det gällde även Louvren (tips till nästa som ska dit!). Efter besöket åkte vi tillbaka till Paris och vandrade in i latino-kvarteret till en restaurant som en kompis hade tipsat om. Den var väldigt romantisk och där fick vi turens godaste mat: and med potatiskaka och äpplen samt créme brulee till efterrätt.

Det var den sista dagen i Paris, för sen begav vi oss till Grenoble med fast train. Det är en studentstad vid alperna, som har mycket att bjuda på. Vi hann med att gå på belgisk ölbar och äta på fondue-restaurant.

Nu blir det några dagar hemma i Odense innan jag ska hälsa på mormor i Lomma och gå på kiropraktorkonvent i Lund. 2014 har redan blivit ett spännande år!

Bergen

Publicerad 2014-01-20 22:21:56 i Allmänt

Nu är jag tillbaka från en händelserik weekend i Bergen! Jag åkte torsdag kväll och blev hämtad av söta Kari Synnøve på Bergen flygplats. På fredag förmiddag var jag på intervju för jobb på ett äldreboende. Det gick bra, jag får jobba där i höst om jag vill! På kvällen firade vi med en öl och deltog i Bergens byliv. På lördagen var vi riktigt norska och gick på tur. Vi vandrade upp på Ulriken, Bergens högsta fjäll, en tur som skulle tagit 40 min upp och 40 min ner, men tog 3 timmar upp (vi råkade välja den längsta vägen). Det hann bli riktigt mörkt och som tur var hann vi med bybanan, en slags lift, ner. Annars hade vi fått sova på toppen. Hemska tanke!

På söndagen åkte vi till Voss för att åka skidor. Vi njöt av fartfylld åkning ner för backen, varm choklad och pommes frites. När själva åkningen var över passade vi på att besöka Kari och Oles farmor och farbror som båda bor på Voss. Vi blev bjudna på middag och mysigt sällskap.

Idag, måndag, gick vi upp på ett lägre fjäll, såg på utsikten, gick en stund på stan och drack kaffe på café. Det var någon som hade ristat in O och E på ett träd. Passande! Härliga dagar med en härlig tjej!!

Sportlov!

Publicerad 2014-01-15 14:05:57 i Allmänt

Nu har jag sportlov fram till den 27 januari. OCH jag vet att jag har klarat både biomedicin och statistik-examen!! Fantastisk känsla. Imorgon åker jag till Bergen för att träffa Oles syster och söka jobb. Jag kommer tillbaka måndag kväll, men åker till Paris redan på tisdagen. Det var ju min födelsedagspresent från Ole. Den 22 ska vi äta och se show på Moulin Rouge! Längtar!!

Ungerskt

Publicerad 2014-01-11 12:37:41 i Allmänt

Här om dagen lagade jag horsleves till Ole, mig och ett par kompisar. Det blev supergott! Jag köpte vegeta, palsternackor och minipastan på bazaren. För att få den äkta mormor-känslan köpte jag även en rättika! Det fanns också på bazaren.

Jul jul strålande sol

Publicerad 2014-01-08 14:42:25 i Allmänt

Nu ska jag berätta om mitt fantastiska jullov!

Jag åkte hem den 20 december, för att fira minijul. Därefter bagav jag mig till Uppsala, för att sependera dagarna innan riktiga julafton där. Pillan och jag shoppade lite, slappnade av och gick på café. Dagen innan julafton åkte vi allihop (Björn, Pillan och jag) till stockholm och såg Hobbiten II med Andreas. Julafton firade vi hos farfar, med god mat och Karl Bertil Johnssons Julafton.

Den 27 december steg vi upp tidigt och tog taxi till Arlanda. Ole hade kommit till stockholm dagen innan. I en vecka njöt hela släkten på mammas sida av sol, sällskap och buffé på Lanzarote. Tusen tack mormor för resan! Alla 14 umgicks såväl till frukost, lunch som middag och vi rörde oss som i en gräshopp-svärm över ön. Alla samlade. Det var längesen vi träffades alla på samma gång, och det kändes precis som när vi var hos mormor och morfar på somrarna, fast vi var på Kanarieöarna. Bästa jullovet!

Mormor, hjärnan bakom resan!
Glada gräshoppor på ett berg