pigenlina

Viola!

Publicerad 2014-01-25 18:07:25 i Allmänt

Nu sitter jag på Grenoble flygplats och väntar på flyget till Köpenhamn. Ole är påväg till Alperna, där han ska åka skidor med klassen. Vi har haft helt underbara dagar i Frankrike Ole och jag, och nu tänker jag berätta om dem för er!
Vi åkte från Köpenhamn den 21, dagen efter Oles tenta, och landade i Paris på kvällen. Ole hade bokat rum genom air B&B, en hemsida där man kan hyra rum eller hela lägenheter av privatpersoner. Supersmart! Så vi bodde i en liten lägenhet på en liten ö i Paris äldsta del med caféer, bagerier och restauranger runt varje hörn. Det första vi såg varje morgon var Notre Dame. Ole och jag har som tradition att gå in i minst en kyrka i varje ny stad och tända varsitt ljus för nära och kära.

Varje morgon handlade vi färsk baguette, croissant och pålägg till frukost, som vi åt i lägenheten. Sen gav vi oss ut på upptäcksfärd. Dagen efter ankomsten gick vi genom hela Paris och såg Notre Dame, triumfbågen, Eiffeltornet och Louvrens utsida. På kvällen fick jag min födelsedagspresent: middag och show på Moulin Rouge!! Vi såg akrobatik, nakna bröst och kvinnor som simmade med ormar. Häftigt!! Det var höjdpunkten på resan!

Dagen efter åkte vi till Versailles för att besöka Ludvig XIV slott. Det är galet att någon har bott så stort. Var man från EU och under 26 kom man in gratis. Det var en positiv överraskning. Det gällde även Louvren (tips till nästa som ska dit!). Efter besöket åkte vi tillbaka till Paris och vandrade in i latino-kvarteret till en restaurant som en kompis hade tipsat om. Den var väldigt romantisk och där fick vi turens godaste mat: and med potatiskaka och äpplen samt créme brulee till efterrätt.

Det var den sista dagen i Paris, för sen begav vi oss till Grenoble med fast train. Det är en studentstad vid alperna, som har mycket att bjuda på. Vi hann med att gå på belgisk ölbar och äta på fondue-restaurant.

Nu blir det några dagar hemma i Odense innan jag ska hälsa på mormor i Lomma och gå på kiropraktorkonvent i Lund. 2014 har redan blivit ett spännande år!