pigenlina

Ms. Falafel

Publicerad 2014-10-16 19:44:50 i Allmänt

Eftersom Uppsalas bästa falafelhak heter Mr. Falafel döper jag mitt falafelrecept till Ms. Falafel. Nu har jag prövat att göra falafel på två olika sätt, det ena bättre än det andra. Mina första falaflar blev för mjuka och innehållet stelnade liksom inte när jag stekte dem, utan löstes snarare upp. Det resulterade i att jag gjorde mina andra falaflar i ugnen, precis som mamma brukar försteka köttbullar i ugnen. Dessutom tillsatte jag ett ägg för att smeten skulle hålla ihop. Fördel: du kan göra alla på en gång, och du kan frysa in dem och steka på. Här har ni recept och tillvgagångssätt.
Ingredienser
* 1 burk kikärtor
* En halv kruka persilja
* 1 ägg
* En halv gul lök
* 3 vitlöksklyftor
* 2 msk mjöl
* Olja
 
Tillvägagångssätt
Finhacka gul lök och vitlök, samt persilja. Häll av kikärtorna, lägg dem i en bunke och mosa med en gaffel. Tillsätt löken och persiljan, ägget och mjölet. Blanda. Forma till små bollar som du lägger i en ugnssäker form. Grädda mitt i ugnen på 200 grader tills de känns fasta. Pensla då med olja och stek på lite till, så att de får färg, evt stek/fritera. Servera med ris, gärna med sultanrussin i, sallad, creme fraiche och naanbröd.
 

Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2014-10-17 06:50:24

Ett recept värt att pröva.

Postat av: Mamma

Publicerad 2014-10-17 07:56:48

Det var en bra idé med förgräddning i ugnen.
Man kan blötlägga torkade kikärter som man sedan kokar och har i frysen.
Mer miljövänligt än burkärterna.

Ser fram emot en falafelkväll när jag kommer. Jag gjorde flygande Jakob igår och tänkte på Ole.

Pusspuss

Postat av: Gustav

Publicerad 2014-10-17 08:50:59

Kan du har den där klänningen när du kommer hit och hälsar på?? Jag vill känna på den.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela