pigenlina

Inredning

Publicerad 2015-08-28 18:10:51 i Allmänt

Sedan jag kom till Odense i tisdags har jag ægnat næstan all tid åt att packa upp, flytta tillbaka mina ägodelar från boden in till lægenheten, stæda och gått på inredningsjakt. Det har resulterat i ett rent och fint hem (sånär som på kalkflæckar i duschen, hjälp! Det funkade inte med ättika och salt...), ett nytt matbord och en ny matta. Matbordet ær beställt från en butik hær i Odense, och mattan från Ellos. Gissa om det ær skönt att vara på plats igen! Sommaren med familjen var helt fantastisk, men att landa i sitt eget hem efter ett år som nomad var oslagbart. Hær ær bilder på matbordet! Både mattan och matbordet kommer i mitten av næsta vecka.

Skånesol

Publicerad 2015-08-23 16:18:58 i Allmänt

Skånes sol har lyst över Pillan och mig under hela tiden vi har varit i Lomma. Vi har solat och badat massor, sprungit på morgonen och ätit frukost i timmar. Ett perfekt avslut på sverigesommaren. Nu ser jag fram emot att komma tillbaka till Odense och packa upp väskan som jag har bott i hela året. Det ska bli spännande att träffa min nya klass och ta upp studierna igen. Tänk att man kan längta eftervardagssysslor som att städa och laga mat!
Calle och Pillan på malmöfestivalen.
Pillan tar ett fotbad på mormors och vår spadag.

Matlagningen är i full gång.

Vi hälsar på Calle på restaurangen.

Den otroliga vandringen

Publicerad 2015-08-18 06:47:16 i Allmänt

I söndags kom Pillan och jag hem från vår vandring i Jämtlandsfjällen. Vi bilade både upp och ner och turades om att köra i äkta tvillinganda. Vandringen började i Ljungdalen, varifrån vi gick de första 12 kilometrarna till Helags fjällstation. Det var den första dagen. Samarbetsförmågan blev snabbt satt på prov när det började regna precis i tid till tältuppsättning, men både tältet och humöret var uppe när vi somnade några timmar senare. Dag två tog vi en topptur upp på Helagsfjället, och fortsatte sedan halvvägs till Gåsen fjällstation (3,5 timme topptur + 8,5 km). Vädret kunde inte ha varit bättre, med klarblå himmel och sol. Vi hittade den perfekta tältplatsen brevid en jokk och valde att kalla den "strandtomten". Där kunde vi sola före, under och efter middagen ända fram till "myggtimmen". Vid myggtimmen var det bara att ge upp och sätta sig i det grön-gula skenet inne i tältet, men strandtomten får ändå högsta betyg. Dag tre var den längsta och jobbigaste dagen vandrarmässigt. Planen var egentligen att gå ca 20 km, men det slutade mot närmare 25, eftersom vi inte ville tälta i mossen. Vad gjorde väl det när solen sken till sent på kvällen. Vi gick fick vi se flera olika terränger och var även tvugna att vada. Tältet slogs upp vid Vålåstugorna. Dag fyra var den sista heldagen och även den bästa dagen. Solen sken från morgon till kväll, vi vandrade bort från mossen och upp i höjden, fick känna vind i håret och kom så småningom till Ljungan vindskydd, även kallat paradiset. Här fanns det jokkar och blommor så långt ögat nådde. Dalen sprudlade av liv. Vi tältade lite längre bort för att slippa gå så långt dagen efter, och hamnade vid Vargatjärnet, där myggtimmen aldrig slog och vi kunde ta ett kvällsdopp. Den bästa klart tältplatsen på vandringen! Dag fyra var vi trötta men glada och suktade efter godispåsen som låg och väntade i bilen. Tack till Andreas för lånet av all utrustning, till pappa för många goda råd och till mamma för lånet av bilen. Nu fortsätter turen mot Lomma!
Kaffepaus.
Pillan glufsar i sig en runekaka.
Vindigt värre!

Nu: Lomma!

Landet

Publicerad 2015-08-06 21:00:46 i Allmänt

Bloggen har vaknat ur sin sommardvala! Puh, det var så länge sedan jag skrev, att jag vet inte var jag slutade förra gången. Nu har jag i alla fall varit på landet i några dagar. Först med Ole, Sandra och Erik, sedan med Linn och sist men inte minst med Maren och Laws. Vilken lyx att få kompisar på besök! Det är verkligen något jag uppskattar. Idag följde jag med Maren och Laws till Stockholm för en heldag med stadsvandring och lite shopping. Dagen avslutades hos familjen Elmgren Nordmark och nu är jag påväg tillbaka till Landet.
Maren och Laws spanar in kanonerna vid Geipsholms slott.
Monopol med Erik, Sandra och Ole.