pigenlina

Valparaiso

Publicerad 2015-01-30 23:26:40 i Allmänt

Nu är Ole och jag i Valparaiso. Man kan nästan säga att vi är tillbaka där vi började, för Valparaiso ligger strax väster om Santiago. Här har vi promenerat gata upp och gata ner, sett graffittikonst och smakat pisco sour, en känd chilensk/peruviansk drink (länderna bråkar fortfarande om vem som uppfann den). Idag tog vi lokalbussen till grannstaden Vina del Mar för att tillbringa dagen på stranden. Det var sjukt höga vågor och istället för att bada, vilket man inte fick eftersom det var röd flagga, stod man och blev nedstänkt. Väldigt kul badteknik!
Modell-Ole i en av Valparaisos färgglada trappor.
Besök på cementarion, alltså kyrkogården.

Cementarion låg högst upp på en kulle, och istället för gravar i marken var kyrkogården full av små hus. Ståtligt, men lite spöklikt.

GATUKONST!

Mer gatukonst!

Pisco sour.

Chilensk hotdog (Italiano): bröd, korv, guacamole, tomat och en halv burk mayonaise. Den här bamsen hittade vi på en snabbmatsrestaurant. Jag orkade halva...

Gårdagen avslutades på ett ölbryggeri till tonerna av live jazz.

Jag och favoritkakorna på stranden.

Imorgon tar vi oss vidare norrut till en av Chiles stora surfstäder. Därifrån är det inte långt till huvudstaden i Bolivia, La Paz, och vi närmar oss den delen av resan. Jag ser fram emot att faktiskt bo i en sydamerikansk stad och börja ta spanskalektioner!

Parque Nacional Torres del Paine

Publicerad 2015-01-27 15:08:33 i Allmänt

Efter fyra dagars vandring i Parque Nacional Torres del Paine, är Ole och jag tillbaka i Puerto Natales. Härifrån ska vi ta oss norrut till Valparaiso, en väldigt kulturell och konstrik stad nära Santiago. Dagarna i Torres del Paine (TdP) var helt fantastiska! Vi tog bussen från Puerto Natales till TdP, där en katamaran stod och väntade på oss. Katamaranen åkte över en helblå sjö till startpunkten på vår vandring, ett av campen. Där satte vi upp tältet, åt en ordentlig lunch och inledde 'the W'.
Dag 1: Glacier Grey
Ole badar innan katamaranen.

Fin utsikt från båten!

Utsikt över glaciären. Vandringen till den yttersta utkiksplatsen (miradoren) tog 3,5 timme (11 km) och tillbakavägen gick lite fortare. Sammanlagt 22 km vandring första dagen. Eftersom vi både började och slutade på samma ställe kunde vi göra det som en dagstur med bara en liten ryggsäck.

Dag 2: Valley Frances
Den andra dagen tog vi vårt pick och pack och gick till ett annat camp två timmar bort. Vi gjorde som sist, satte upp tältet och packade en dagsryggsäck innan vi gick upp i den franska dalen. Det här var min favoritdag, med extremt vacker utsikt och väldigt olik natur under vandringen. På en av miradorerna såg du olika landskap vilket håll du än kollade åt. Berg med glaciärer österut, dal och sjö norrut, skog västerut och höga fjäll söderut. Det var helt fantastiskt att sitta där i mitten av allt. Vi gick tillsammans med våra nya vänner, ett par från England och en man från Tyskland. Vi trivdes så bra ihop, att vi gjorde resten av W:et tillsammans.
Påväg till nya campingen.

Felicity och jag!

In the moment.

Berg åt ena hållet...

Dal åt andra...

Fjäll åt tredje...

Dag 3: Den långa vandringen
Den tredje dagen tog vi oss till det tredje och sista campet längs bergssidan och Lago Nodenskjöld. Sjön är döpt efter en svensk forskare.
Lago Nordenskjöld, Ole och Luke.

Luke tar en tur över bron.

Nära målet! Camp Chileno i sikte.

Danger: Rolling Stones!

På Camp Chileno firade vi med cerveza Torres del Paine. Ingen ville gå och lägga sig och det slutade med att vi dansade i värmestugan till klockan 12, även om vi skulle upp klockan 3 för att se soluppgången vid mirador Torres del Paine (två timmars brant vandring i mörkret). Vi kom oss i alla fall upp och såg soluppgången liggandes i våra sovsäckar som vi hade tagit med oss.

De första solstrålarna.

Dream team! Mina solstrålar. Notera regnbågen i bakgrunden...

W! Snart färdiga med 58 km och massa höjdmetrar.

Vi tackar Patagonien för den här gången och önskar våra nya vänner all lycka på resan vidare!

The W

Publicerad 2015-01-23 01:37:12 i Allmänt

Så bär det av till Torres del Paine, Chiles mest kända nationalpark, och 4 dagars vandring. Turen kallas the W, och är en klassiker. Vi kommer att få se glaciärer, fjäll och fantastisk natur. Idag har vi ordnat all utrustning och mat. Det går att hyra bra tält, sovsäckar och stormkök i staden Puerto Natales rätt utanför parken. Patagoniens väder kan tydligen växla enligt alla årstider på en och samma dag, men Ole och jag är ju vana vid konstant regn sedan Bergen, så det ska nog gå bra. En packpåse får följa med, och det är förstås den med pappa och Andreas på, eftersom pappa och Andreas har vandrat mest. Pillan och Björn är på andra sidan, ni har ju också vandrat en del. Bli inte oroliga om jag inte skriver på några dagar, det finns ingen WiFi i tältet!

Desde Puerto Mont hasta Punta Arenas

Publicerad 2015-01-21 18:45:24 i Allmänt

Nu befinner Ole och jag oss på flygplatsen i Puerto Mont. Härifrån ska vi ta flyget söderut till en stad som heter Punta Arenas. Ingen av oss har varit så långt söderut förut, så det ska bli riktigt spännande. Planen är att få till lite vandring i fjällen, i grupp eller ensamma. Vi har lite olika idéer, alternativet är att vi hoppar på en båt. Den sista dagen i Pucon var väldigt trevlig. Ole och jag vandrade i en av Chiles många nationalparker med våra nya vänner Chris (Nya Zeeland) och Jasper (England, såg ut som Daniel Radcliffe). Där fick vi se sjöar och vattenfall, spindlar och ödlor. Det bästa med att resa är alla människor man träffar, och jag ser redan fram emot del två av resan, att hålla kontakten och träffa alla på deras hemmaplan. På så sätt tar resandet aldrig slut.
Chris, Jasper och Ole i nationalparken.
De tre bockarna bruse.

Lunchpaus och bad i en av de fyra sjöarna!

Grabbarna grus!

Vi fick en dag i Puerto Varas, som ligger nära flygplatsen vi är på nu. Här badade vi och åt seafood i en rosenträdgård.

Chile går snart om Norge i laxproduktion.

Till sist vill jag komma med en utvärdering av packpåsarna. Efter tre veckors resande kan jag säga att de är en riktig hit! Jag har en för underkläder, en för smutstvätt, en för skor och en i handbagaget med extrakläder och andra nödvändigheter om storbagaget skulle komma bort (survival bag). Ole har också fått ta del av påsarna, men jag vet inte vad han har i sina. Hursomhelst, tusen tack igen! Muchas gracias.

Pucon

Publicerad 2015-01-17 20:53:12 i Allmänt

Pucon är en liten outdoor-stad en nattbuss söder om Santiago. Ole och jag kom hit igår. Då bokade vi dagens vulkantur och solade och badade i stadens sjö. Idag gick vi som sagt upp för en vulkan, och det var extremt häftigt! Vi gick upp klockan 05:00, åt frukost och packade matsäck. Sedan mötte vi upp på agenturen, de vi fick ryggsäckar och skor. Själva turen började med en biltur till Villarricas naturreservat, och därefter en 10 min lång liftfärd, för vulkanen är till viss del en skidbacke. Liften hade ingen "grind" och bara det var spännande. Sen fortsatte färden upp för glaciären, till toppen av vulkanen, där det var rikligt med både vind och rök. Det bästa med hela turen var när vi tog stjärtlapp ner. STJÄRTLAPP. Det var obeskrivligt kul, och till en början lite läskigt!! Vägen ner var lång och brant, men efter ett tag tog leklusten över. Wow säger jag bara.
Vulkanen är synlig överallt i staden, till exempel nere vid sjön.
Kunde nästan varit Sverige..?

Våra guider.

Lunchpaus påväg upp.

Målet i sikte! Vulkanselfie.

På toppen av vulkanen! Ca 2800 meters höjd. Stjärtlapparna är redo.
Väl nere, rumpan blöt, men väldigt glad! Det var lite som att åka vattenrutschkana, fast på snö och 2 km. Det var viktigt att sitta upp, och bromsa med hälarna och ishackan om det behövdes.

Tre glada vandrare.

Girl power!

Viva Chile

Publicerad 2015-01-15 02:25:06 i Allmänt

Igår tog Ole och jag bussen till Santiago, huvudstaden i Chile. Vi lämnade Mendoza med tårarna i ögonen, för den sista kvällen var och kommer bli en av resans höjdpunkter. Pedro, pappan i familjen vi bodde hos, tog med oss till familjens vingård, Hacienda del Plata. Där fick vi veta hur druva blir till vin och dricka vin direkt ut tanken. Vi pratade om dåtid, nutid och framtid med utsikt över vingården och solnedgången. Helt idylliskt! Jag lärde mig massor och kan inte beskriva hur fantastiskt det var. Det var den godaste vinen jag har smakat, eftersom den dracks in the moment, vilket vin ska göras. Till alla där hemma: se om Hacienda del Plata's vin finns på systemet, om inte, försök att beställa! Det har skapats av fantastiska människor. Idag har Ole och jag gått på upptäcksfärd i Santiago hela dagen. Först runt i centrum, sen upp på ett berg med jungfru Maria på toppen.
Pedro, vinguden.
Till vinet: empanadas, fin utsikt och ännu finare sällskap. Druvan heter Malbec och är speciell för just Mendoza.

På gränsen mellan Argentina och Chile. Passkontroll, väskkontroll och semestertider gjorde att resan blev 3 timmar försenad. Ole var glad ändå.

Chile!

Mangolatte i en av Santiagos parker!

Jordgubbar i en annan park. Kärleksparken, som vi kallade den. Här låg alla och kysstes, utom vi som åt jordgubbar.

Ole på toppen av berget efter en svettig och dammig färd.

De två Mariorna!

Välförtjänt öl i Santiagos studentområde. OBS! Flaskan är till för att delas...

Parkour i studentområdet. Ole ville också prova...

Imorgon planerar vi att åka vidare söderut för att såsmåningom ta oss till Patagonien. Hasta pronto!

Vin, vino, wine

Publicerad 2015-01-12 04:16:23 i Allmänt

Wow, nu är Ole och jag i paradiset på jorden. Efter två nätter i Mendoza city tog vi oss ut på landsbygden till Chacras de coria. Det låter som en grotta i sagan om ringen, men är precis som Maipu ett litet vinsamhälle med många gårdar och ännu fler hundar. Vi hyr ett rum (genom airbnb.com) i ett hus ägt av winemakers med pool på baksidan och utsikt över en vinplantage. Imorgon ska vi få en private tour med vinsmakning på deras gård 1,5 km från huset. Innan det tänkte vi hyra cyklar och cykla 2,5 mil ut till ett populärt termobad. Idag har vi badat i vinmakarnas pool, sett plaza chacras och ätit biff i äkta argentinsk style. Till den drack vi öl från världens sydligaste stad. På förmiddagen, när vi fortfarande var kvar i Mendoza, gick vi till parque san Martin, vilade och drack färskpressad juice. En fantastisk dag!
Parkporten.
Siesta i skuggan.

Juicemakers. Man fick välja själv vilka frukter som skulle vara i juicen. Jag tog mango, apelsin och jordgubbar.

Skål! Ole tog ananas, banan och mango. 0,8 liter var...

Bueno tiempo! Hace mucho calor.

Poolhäng.
Världens bästa resekamrat!

Mendoza

Publicerad 2015-01-09 22:03:19 i Allmänt

Efter en 21(!!!) timmar lång busstur kom Ole och jag fram till Mendoza idag förmiddag. Mendoza ligger helt på andra sidan landet än Mar del Plata, så vi har korsat Argentina. 21 timmar är sjuukt länge, men det gick förvånansvärt bra. Dels för att vi tog nattbuss = man sover bort mycket av tiden, dels för att busschauffören (en av dem, det är alltid två på långa resor) var sjukt effektiv = fräsch toalett. Nattbuss är också ett sätt att spara hotellpengar på. I Argentina finns det tre typer av bussar: 1. Semicama (vanlig buss, vanliga säten). 2. Cama (går att fälla ner sätet, som är stort och skönt, samt ha fötterna på en slags utfällbar platta). 3. Cama ejecutivo (går att fälla ner helt, som en säng). Vi tog cama till Mendoza och det var nog mina mest väl spenderade pengar. Både Ole och jag hade säkerhetsbälte på hela vägen. På playan i Mar del Plata var mate viktigast att ha med sig, på bussen till Mendoza var fleece-filt ett måste. Ole och jag körde en annan variant: långbyxor och jacka. På grund av friskt använd air condition blir det väldigt kallt i bussen. Mendoza är Argentinas vinstad, och imorgon planerar Ole och jag att ta bussen till Maipu, hyra cyklar där och besöka några av områdets vingårdar. Det finns även olivoljaproducenter och chokladtillverkare att besöka. Idag har vi promenerat runt till stadens fem plazas, små parker och ikväll tänkte vi utnyttja hostellets happy hour - gratis vin mellan 8-9. Man märker att det är en vinstad, speciellt när det ingår ett glas vin till dagens lunch. Que bueno!
En ganska sliten tjej trots cama... På bussen satt vi bakom en mamma med barn som tipsade oss om flera ställen att besöka i Mendoza, bl.a. varma källor och en vacker park.
Nice lunch inklusive vin. Vino blanco para me, vino tinto para Ole. Notera en något fräschare tjej.

Vackra Plaza Espanol.
En el mercado! Här tänkte vi köpa empanadas till lunch imorgon.

Mar del plata

Publicerad 2015-01-07 20:38:08 i Allmänt

Nu är Ole och jag i Mar del Plata, argentinarnas bad resort. Efter 3 dagar i huvudstaden var det dax för lite sol och bad. Det finns en stor strand precis vid centrum, men den var vi inte på idag. Den var allt för full! Så vi tog några minuters bussresa till en annan strand och kunde slappna av utan att peta någon i ögat. I Argentina dricker alla ett slags te som kallas mate. ALLA dricker det, speciellt på stranden. Du tar med dig din speciella mate-kopp (metall med ett metallsugrör i), häller i blad och varmt vatten och så silas teet genom sugröret när du dricker. Du kan också göra iste med hjälp av is och juice istället för varmt vatten. Det går inte att beställa på något cafe, så Ole och jag är lite kluvna. Vi vill så gärna smaka, men då är det bara att köpa kopp, termos och teblad. Lite mycket att drassa runt på i 7 månader kanske. Vi får se (vamos a ver!).

Hälsningar från Buenos Aires

Publicerad 2015-01-05 14:30:58 i Allmänt

Idag är andra dagen i Buenos Aires, Argentinas huvudstad. Ole och jag har promenerat runt i våra birkenstocks, sett på stadens katedral, gått på marknad och druckit sangria till tango show. Buenos Aires är som en europeisk sydamerikansk stad. Väldigt fin och hipp! Vi bor i Palermo, som ligger lite utanför centrum, men som har många mysiga caféer, restauranger och en park alldeles intill (plaza italiano). Här har vi landat och slappnat av efter den 14 timmar långa flygresan. Nu har vi köpt en Lonely planet bok om Argentina och kommit in i 'backpacker mode'. Planen är att ta oss till en strand, vara på den en eller två dagar och sedan dra vidare söderut. Besöka Argentinas cowboys, vinstaden Mendoza och vandra i fjällen.
Ole på promenad i parken.
Vi hade tur. På vår första dag i Buenos Aires anordnades starten för ett motorcykelrace genom Argentina-Chile-Bolivia, och staden var full av människor. Både svenska och norska motorcyklister deltar i tillägg till massa andra nationaliteter.
Vårt Hood, Palermo. I väntan på kaffe.
Heliga Birgitta hyllades i katedralen och jag  kände mig lite extra svensk.
Marknad!

En matbit till livemusik. (Håll tummarna för att vi slipper matförgiftas... #gatukök)
Tangodansare i bakgrunden. Vi fick mersmak och planerar att gå på tangoshow ikväll.

Hoppas att alla har det bra där hemma. Ni ska veta att vi saknar er, men har det underbart där vi är nu. Vi hörs!