pigenlina

Copacabana

Publicerad 2015-03-09 16:52:05 i Allmänt

På helgerna brukar Ole och jag göra utflykter till andra städer i Bolivia. I helgen besökte vi Copacabana. Copacabana är känt för sin fruktbarhetsjungfru, som kan hjälpa par att bli gravida men som också är väldigt svartsjuk, och för sina lamaoffer till moder jord två gånger om året. Staden ligger vid en sjö, Lago Titikaka. Vi övernattade på ön Isla del Sol som ligger mitt ute i sjön. För att ta oss dit var vi tvugna att åka båt en timme. Dagen efter gick vi längs ryggen på ön med utsikt över hela dess landskap och Lago Titikaka. Det var en väldigt fin helgtur, förutom den första kvällen, då jag mådde illa, fick ont i huvudet och började skaka för att jag frös så mycket. Antingen var det en ny höjdsjuka, utmattning för att vi var dåliga på att äta den dagen eller en svartsjuk jungfru. Hon gillar inte alltid när pojkvänner tar med sina flickvänner till staden. 12 timmars sömn senare var jag i alla fall på topp och redo för en ny dag. För säkerhets skull offrade vi blommor till jungfrun dagen efter.
Ole i väntan på färjan. Färjan för människor var en vanlig båt, men färjan för bilar var en flotte. Jag är glad över att vi fick gå av bussen medan den transporterades över vattnet...
Bilfärjan. Ser ni att det är en flotte med en buss?

Rundtur på ön.

Fina viewpoints!

Ole kikar utöver de gamla inkaruinerna, där indianer bodde för länge sedan. 

Inkapalatset!

Offerbordet. Här offrades djur och människor. Idag fungerar det som picknickbord för backpackers.

Lunch vid södra stranden, där båten gick tillbaka till Copacabana. Vi ankom vid norra stranden, men gick som sagt tvärs över ön. En tur på tre timmar. 

Blommor till jungfrun. 

Populärt korvhak...

Ibland får jag snapchats som gör mig glad i flera dagar. Här är en av dem!


// En los fines de semana, Ole y yo visitamos otras ciudades en Bolivia. Este fin de semana hemos visitado Copacabana, una ciudad con una virgen famosa, y sacrificios de llamas. Hemos vivido en Isla del Sol, una isla en Lago Titikaka. En la isla hemos caminado "the inka trail" para el otro lado de la isla.  Hemos visto muchas vistas lindas y ruinas viejas. Cuando hemos volvido a la Copacabana, hemos sacrificado flores a la Virgen de la Copacabana. Una adventura muy divertida! //

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-03-10 08:08:33

Blir också glad i flera dagar av dina fina bilder och bloggande.
Vi saknade er på kalaset.
Pusspuss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela