pigenlina

Update!

Publicerad 2015-03-15 18:54:44 i Allmänt

I fredags tog Ole och jag med oss vår vän Fabio till IDAI. Han är arkitekt och har lovat oss att se över lekområdet, rita ett förslag och beräkna hur mycket det skulle kosta. IDAIs egna arkitekt var helt enkelt för långsam. Fabio är väldigt duktig och vi litar på att han kommer att göra ett bra jobb. Först måste vi ta bort alla gamla leksaker (stora, otympliga saker i metall, som blir kokheta i solen och som har börjat gå sönder), sen måste vi plana ut marken och lägga dit ett nytt, mjukt underlag så att barn som inte kan gå ordentligt eller sitter i rullstol kan ta sig dit. Efter det vill vi bygga ett staket runt området, så att en volontär/student/mamita kan ta ut flera barn samtidigt. Tillsist måste vi sätta dit nya, handikappanpassade leksaker. Det är ett STORT projekt, och även om Fabio gör sin del gratis tror jag att Ole och jag kommer att få leta upp hjälporganisationer här i Bolivia för att försöka få det sponsrat. Nästa gång jag kommer till IDAI (imorgon) ska jag ta en före-bild så att ni får se hur området ser ut nu!
Imorgon ska Ole, mamita Monica, två andra volontärer från Sverige och jag gå på shoppingtur. Då ska vi köpa alla saker som las mamitas och vi har skrivit ner. Det ska bli jättekul och kommer nog att ta hela dagen. Jag måste också försöka hitta ramar till mina texter om barnen, och vill även överraska las mamitas med en whiteboard. Nu står alla barnens fysioterapi- och terapitimmar på två små papper i köket. Helt omöjligt att få översikt. Jag tänkte ordna ett rutmönster med tejp, där veckodagarna går lodrätt och klockslagen vågrätt. Sen är det bara att föra in barnens namn och aktivitet. Jag antar att lite ordningskänsla har gått i arv ändå... 
Angående rullstolen till flickan som inte kunde gå i skolan: den är beställd och håller nu på att justeras efter hennes kropp. På onsdag är den färdig. Det är en riktigt bra rullstol med ordentligt stöd (hon har inte ens muskler att hålla upp nacken), ordentligt säkerhetsbälte, hjul och handtag. Priset landade på 5000 bolivianska kronor, vilket är ca det samma i svenska kronor. Än en gång: tack till alla som har hjälpt till. Nu slipper flickan ligga ensam i sängen när alla andra går i skolan. Tillsammans är vi starka!


Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-03-16 16:57:04

Ni kämpar på. Ska bli spännande att se hur området ser ut idag.
Pusspuss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela