pigenlina

1 down 2 to go

Publicerad 2016-06-15 09:57:53 i Allmänt

Snart ska jag cykla iväg till radiografiskolan för att examineras i radiografikursen. Det går till som så, att man drar en projektion (vad som ska röntgas, kan tex vara nacke, länd, armbåge, framifrån eller från sidan), sedan får man 5 min förberedelse innan man ska ta bilden och analysera den på 20 min. Med i analysen ska vara hur man har lagt patienten, vad som ska vara med i bilden, vs vad som faktiskt kom med, hur bildkvaliteten blev (kontrast, skärpa mm) och strålningshygien. Alltså hur patienten ska få så liten stråldos som möjligt utan att det går ut över bildkvaliteten. Massa saker! Radiografikursen har verkligen varit kul och jag ser fram emot att röntga riktiga människor och inte skumdockor när jag börjar arbeta. 
I måndags skrev jag neurologitenta (hjärna, nerver) och på fredag blir det tränings- och övningsterapi. Också en praktisk examen. Det är hektiskt med 3 tentor på 5 dagar, men oj så kul det kommer att bli på fredag! Och vad härligt det kommer att bli med sommarlov! 
Såhär ser det ut när jag övar projektionskriterier på egen hand. Det gäller att komma ihåg vad som ska komma med på bilden, hur man hittar strukturerna på patienten utvändigt och hur mycket man ska blända in för att få med allt (eftersom strålningen är divergerande och inte helt parallell).


Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2016-06-15 13:11:23

Lycka till!
Tänker på dig!
Pusspuss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela