pigenlina

Att köpa lägenhet

Publicerad 2017-11-23 17:15:39 i Allmänt

Tänk, nästa vecka får jag tillgång till min nya lägenhet i Köpenhamn! Att köpa lägenhet har stått på min lista över saker jag vill i livet sedan Anna köpte sin 1:a i Hammarbysjöstad. Det har varit en process, men samtidigt kul och lärorikt. Hur börjar man? Jag kollade upp vilka områden jag kunde tänka mig att bo i och frågade folk med bättre koll än mig om råd. Sen bokade jag ett möte med min bank för att ta reda på om de lägenheter jag kunde tänka mig var rimliga att sukta efter. En bra grundregel är att du får låna 4,5 gånger din årsinkomst, och ska ha (i Danmark) 5% av priset i egenkapital. Har du tidigare lån drar det ner beloppet du får låna, och du ska helst ha varit anställd i över 3 månader (pröveperioden).  Sen var det bara att gå på visningar och kommunicera med banken/erna löpande. Som ung får du oftast prata med en junior-bankrådgivare, som inte har sista ordet i frågan, utan ska dubbelkolla med en seniorrådgivare. Jag lånade pengar i den bank där jag fick prata med chefen direkt, vilket känns tryggt också för framtiden. Snabba beslut och snabba svar, precis som jag vill ha det. Förutom din bankrådgivare ska du ha en advokat. Din advokat blir ’tovholdere’ i processen, och ser till att alla papper är i ordning och att alla deadlines hålls.  Och säkert ett massa andra viktiga saker som jag inte vet om men har betalat för. Jag träffade advokaten Christian en gång live, och sedan dess har vi kommunicerat på mail eller telefon. I Danmark har vi inte budgivning på lägenheter. Det betyder att lägenheterna faktiskt säljs för de priser de står ute för. Det förenklar samtalen med banken. Har du och banken räknat på en lägenhet, och den har blivit godkänd vet du att du får låna till den. Men du kan också skriva på ett köpeavtal med förbehåll för bankens godkännande och kolla med banken efteråt. Lägenheten som jag köpte skrevs faktiskt  under av en annan köpare först, men han blev inte godkänd av banken, vilket gjorde att jag fick chansen att få lägenheten istället. Jag hade redan kollat med banken. Meant to be. Min lägenhet kunde övertas 2 månader efter signering, men ibland tar det längre tid. I Danmark finns två sorters lägenheter: ägarlägenheter och andelsboenden. Andelsboenden är som svenska bostadsrätter, medan ägarlägenheter är som hus, men också med en förening. Min lägenhet är en ägarlägenhet. Det betyder lite mer frihet, och jag får hyra ut den om jag vill. Det var några ord från bostadsdjungeln i Danmark. Glädjer mig till att göra ett hemma-hos reportage! Tills dess bjuder jag på en bild från när tjejerna var på besök i Köpenhamn. Dejlige dage! 
(null)

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2017-11-27 07:57:51

Lycka till idag när du får din första egna lägenhet! som vi ser fram emot ett hemma hos bildregn.
Pusspuss

Postat av: Pappa

Publicerad 2017-11-30 07:55:24

Alltid bra att gå grundligt tillväga. Lycka till med lägenheten!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela