pigenlina

Vår

Publicerad 2019-03-27 08:57:07 i Allmänt

Efter en månad med konstant regn har våren kommit till Köpenhamn. Det är så lyxigt att kunna löpa och cykla i sol. Jag känner mig alltid som en planta som suger till sig solens första strålar och ibland kommer jag på mig själv att blunda (vilket känns lite farligt på cykel). Ett annat säkert vårtecken är fördubblingen av antalet fräknar på näsan.
Förra helgen var ganska lugn. På fredagen skulle jag egentligen ha gått på ett tango-event, men det blev inställt. Jag tror att jag var lite trött efter många nya intryck under veckan, så lördagen ägnades mest åt praktiska göromål i lägenheten och avslappning. Till nya intryck räknas bla föredrag på ett arkitektkontor och att komma igång med behandling av spädbarn. Söndagen var lite mer händelserik! Där tog jag ett långpass på 23 km och gick på Statens Museum för Konst med min nya väninna Runa. Vi såg en utställning av Sonja Ferlov Mercoba - en danskfödd konstnär som bodde och verkade i Paris. En väldigt vacker utställning med många skulpturer, jordnära färger och afrikakänsla. Ett av mina långsiktiga mål är att kunna investera och samla konst. Jag glädjer mig till den dagen jag köper mitt första, lite dyrare tavla.
Den här veckan har inletts med träning: styrka och simning måndag, och löpintervaller tisdag. Idag ska jag simma efter jobbet och spinna på kvällen. Mats kommer på besök lite senare och stannar till måndag morgon. Vi har världens bästa helg inplanerad! Fredag till Lördag tar vi en liten Lomma-semester, och på lördag kommer Sara VT och hennes pojkvän Nick på middag och drinks. Jag blir varm i hela kroppen så mycket jag längtar!

Odenseweekend och långpass

Publicerad 2019-03-13 11:59:34 i Allmänt

I lördags tog jag tåget över Stora Bältbron till Odense. Väl i Odense mötte jag upp Sara för brunch och bubblor på Olivias brasseri. Sara är verkligen en fantastisk väninna - vi har alltid the time of our lifes. Efter brunchen gick vi vidare till Amys winehouse, där vi mötte upp Louise, också en av mina bästa vänninor. Vi uppdaterade varandra om livet, skrattade och pratade bröllop (Louise ska gifta sig!!). På kvällen var jag inviterad till Rasmus på pizzafest. Vi lagade 3 olika slags pizzor och bjöd hans familj. Banan-currypizzan var som vanligt en hit. Jag tog tåget tillbaka mitt i natten, sov länge söndag morgon och sprang 22 km med Jonas från Tri-klubben på eftermiddagen. En väl utnyttjad helg! Veckodagarna som har gått har fyllts med träning (måndag: styrketräning och simning, tisdag: 20 km löp) och igår ballet med min amerikanska vän Aaron på Absalon. Det var olika dansare från Den Kongelige Teater som kom och visade upp nya koreografier. Spännande och underhållande!  Imorgon packar jag väskan igen och beger mig till Stockholm. Där väntar både familjetid, vännertid och kärlekstid. Det kan ju inte bli annat än bra!

Helsingborg

Publicerad 2019-03-04 09:13:00 i Allmänt

I helgen var jag i Helsingborg för första gången. Vilken stad! Jag tog tåget till Helsingør fredag eftermiddag, och därifrån färjan över till Sverige. Solen sken hela turen och jag njöt uppe på däck. I Helsingborg mötte jag Mats, Sanna och Tobias, som alla skulle på kiropraktorkurs. Själv hade jag träning inplanerad.
Vilka är Mats, Sanna och Tobias?
Mats och jag har känt varandra i 7 år, sedan han skrev till mig och frågade om kiropraktorutbildningen i Danmark. Han kom och bodde hos mig på Nørregade under ansökningen till Odense, men tog utbildningen i England. Under utbildnngsåren hade vi sporadisk kontakt, men möttes inte igen förrän i julas till mjöd i Gamla stan. Mats är en helt fantastisk person, med massa driv, handlingskraft och omtanke till andra människor. Han är glad och inspirerande, tävlingsinriktad och påhittig. Vi har extremt kul ihop och skrattar massor. Sanna och Tobias är Mats kompisar från den svenska allmänna tjänstgöringen som kiropraktor. Underbara människor, seriösa och duktiga i sitt yrke, och en fröjd att umgås med. På fredagkvällen spelade vi 2 h Padel: Mats och jag mot Sanna och Tobias. Vi vann, mest tack vare Mats. Efter padeln åt vi pizza och drack vin på en italiensk resturang i stan. På lördagen tog jag en långrunda i Pålsjöskogen medan gänget var på kurs. 27 km på 2 h och 7 min, snittempo 4:43 min/km. Efter löpning och kurs behandlade vi varandra på hotellrummet, drack champagne och åt gott på en fiskrestaurang vid vattnet. Drömdag. Söndagen ägnades åt hotellfrukost, mysmorgon med TV-serien bron (för mig), och förmiddagskurs för de andra. Vi åt lunch på Ginger, ett ekologiskt café i stan, innan alla påbörjade resorna hem till sig själva. Jag satte mig på färjan, Sanna och Tobias i bilen, och Mats i flyg. Jag är så lycklig och tacksam över alla underbara människor jag har i mitt liv, min utbildning och mitt jobb, min hälsa, energi, frihet och hobbys. Gud vad livet är kul!