pigenlina

Sommardagar

Publicerad 2014-04-30 18:39:22 i Allmänt

Den här veckan har jag haft besök av Pillan! Vi har gjort massa mysiga saker och blivit riktigt bruna i sommarvädret som varit. Jag undrar om Björn kommer känna igen henne... På fredagkvällen ankom Pillan till Odense station, där hon möttes av mig och Ole. Vi hade vänner på besök och en extra övernattare, som skulle ta kvot 2 provet dagen efter. Vi åt hemmalagade burgare tillsammans allihop. Varje morgon åt vi frukost på terassen och drack kaffe i solskenet. På lördagen promenerade vi längs ån och stannade vid Skovsjön för att köpa glass. På kvällen var vi bjudna till Cassandra och Viktor på kubbspel och grillmat, innan vi gick ut i Odense by.

Söndagen tillbringade vi på Løfteriet, Eleonors pojkväns gym. Vi tränade utomhus med Eleonor och hennes träningspartner Tenna, och sen låg vi bara och solade och såg på alla andra som lyfte tungt. På kvällen bar det av till Laws kolonihave, där vi pratade och lekte lekar med alla som var där.

Måndag inleddes med en löprunda följt av strech i solen. Det var bra uppvärmning till cheerleadingen, som vi gick på senare på dagen. Vi hann även med en liten picknick i Munke Mose.

Tisdagen tillbringades på Bazaren och i second hand-butiker. Pillan var på jakt efter några nya tallrikar nu när Björn ska flytta. På Bazaren inhandlades frukt och nötter, som vi åt i hamnen. Pillan och jag åt lunch på Olivias Brasserie i äkta dansk stil: en slags smörrebröd med panerad fisk, torsk och räkor. Stjerneskud heter det. Vi såg två gamla tanter som kunde varit oss om några år.

Nu har min älskade tvilling och andra halva åkt hem, och jag bara längtar till nästa gång vi ses i Stockholm. Som tur är är det inte så långt tills dess! På väg hem från stationen såg Ole och jag en kul skylt i en bil. En sån borde du ha pappa!

Sverigehelg

Publicerad 2014-04-22 12:53:37 i Allmänt

Nu är jag hemma igen efter en underbar helg i Sverige. Jag kom först till Uppsala på fredagen, där jag träffade Linn och Pillan. På lördagen cyklade Pillan och jag ut till IKEA och fikade, och efter det var vi bjudna på påsklunch hos Björns mamma. Väldigt trevligt och väldigt god mat! Lördagskvällen spenderades hos Andreas, som bjöd på trerätters. På söndagen kom resten av familjen till Uppsala, och vi åt god påsklunch, gick runt fårhagen och myste. Eftersom Anna kom hem från Luleå på söndagskvällen hämtade mamma, Pillan och jag henne och Lill-prinsen på Arlanda och hade en riktig tjejkväll, följt av en tjejdag då alla sov över. Jag har världens bästa familj och jag längtar redan till nästa besök!

Backpacker

Publicerad 2014-04-18 07:48:21 i Allmänt

Såhär såg jag ut när jag lämnade lägenheten imorse. Nu sitter jag på tåget mot Kastrup och längtar till Sverige. Idag ska jag träffa Linn och Pillan, och kanske Björn och Andreas? Uppsala here I come!

Påskmiddag

Publicerad 2014-04-17 17:38:52 i Allmänt

Igår hade jag en liten påskmiddag med några från cheeren. Vi var ett litet mysigt gäng som åt parerad fisk, sill och ägg med skagenröra. Cassandra hade köpt en god ost och vi bakade brytbröd till. Senare på kvällen tände vi bålet på terassen utanför och grillade mashmellows, eller skumfiduser som det heter på danska. Cass och Simon sov över och vi åt goda ägg och brödrester till frukost. Sen packade jag väskan inför Sverige-weekenden och tog en löprunda för att lossna upp mina ömma muskler. Nu har det börjat blåsa hej vilt utanför, så nu ser jag på Johan Glans world tour of scandinavia, dricker kaffe och äter påskäggsgodis.

Bowling

Publicerad 2014-04-15 08:44:35 i Allmänt

I förrgår var Simon, Jonas, Kathrine och jag och bowlade. Alla var sjukt bra och jag kom upp på hela 137 poäng en runda! Simon vann med sina stenhårda kast på 167 poäng. Galet! Efter bowlingen tog vi en öl och spelade lite biljard. Nu väntar påskmiddag med cheerlaget, sen är jag mer än redo för att komma hem. Som jag längtar!

Publicerad 2014-04-13 16:19:00 i Allmänt

Om en stund ska Kathrine, Simon och jag øta middag på resturangen som Cassandra (alla är med i cheer-laget) jobbar på och sen bowla. Jag har värmt upp med en löptur och hoppas på att vinna.. Det är så härligt att löpa när det blåser. Jag känner mig aldrig så levande som då! Jobbigt om motvinden slår till i en uppförsbacke bara.. Åh vad jag längtar hem nu! Det ska bli så kul att träffa familjen igen. Jag behöver fylla på familjekärlek-lagret då och då.
Jag tänkte passa på att måla världskartan som ska sitta över soffan här i dagarna. Jag har ju påsklov och skolan har precis startat, så det finns massa tid! Alltid när jag ser en bild som skulle vara kul att måla/inspireras av sparar jag ner den. Jag har en mapp på datorn som heter "inspiration". Här är två bilder:

Fredag

Publicerad 2014-04-11 07:45:40 i Allmänt

Nu ska jag snart iväg till Hartvigsen & Hein för min sista dag på klinikopholdet. Det har varit riktigt kul och lärorikt! Det är stor skillnad på att palpera personer som faktiskt har dysfunktioner i muskler och led och klasskamrater.
I helgen ska jag bara ta det lugnt, jag har inget speciellt planerat. Däremot har jag nu bokat flygresan hem till Sverige! Jag tänkte hänga i Uppsala fram till söndagens påskmiddag, och sen passa på att träffa Anna och Gustav. Flyger dit fredag morgon, och hem måndag kväll. JIPPIE, jag längtar!! Ole är i USA så jag börjar känna mig lite ensam här hemma.. Här är i alla fall en bild på är vi åt tillsammans. Jag lagade mammas wok!

Klinik och besök

Publicerad 2014-04-08 21:05:37 i Allmänt

Den här veckan är jag på kliniken Hartvigsen och Hein i Odense. Det är frun till vår studievägledare som äger kliniken, och den är uppdaterad, forskningsbaserad och väldigt professionell. Jag blev väldigt stolt idag när min handledare sa att av alla studerande hon hade tagit emot, och det är många, så var jag den bästa! Jag tog anamnese (sjukhistoria), gjorde neurologisk undersökning och rörelseundersökning själv. Hon sa att jag var lugn, säker och hade ett bra flow. Jättenöjd!!
I lördags åkte jag till Lund med Oles syster Kari Synnøve. Vi kollade in stan, eftersom Kari har sökt till Lund, och träffade morbror och kusinerna. Ludde var också där, vilket var superkul! Robban bjöd på lyxig lunch på Grand och sedan middag hemma hos honom. Det är alltid lika trevligt att besöka Robban, han är då gästvänlig och cool. Världens bästa morbror!! Jag är väldigt nöjd med helgen och början av veckan!

Bananchips

Publicerad 2014-04-03 21:32:01 i Allmänt

Här om dagen gjorde Viktor och jag bananchips av matbananer. Det blev supergott och var jättekul att göra.
1. Dela matbananerna i bitar och skala dem efter delningen. Fritera bananbitarna i olja tills de får en gyllenbrun färg.
2. Fiska upp bananbitarna och platta ut dem med en stor stekspade eller en kniv.
3. Fritera chipsen igen tills de blir knapriga.

4. Salta rikligt och ät precis som de är eller med dip till, förslagsvis guacamole!

Jag hittade två bilder av mig från showen som en fotograf tog. Här kommer dem! Cheer-face till 100%

Skolstart och stel rygg

Publicerad 2014-04-01 14:17:49 i Allmänt

Nu är helgen slut och den nya kursen har börjat. Den heter 'fra rask til syg' och omhandlar bl.a. sjukdomsprocesser, cancer och diagnostik. Idag hade vi till exempel föreläsningar om sjukdomar som påverkar skelettet. Det kan vara cancer som spridit sig från bröst/prostata, cancer som uppstått i skelettcellerna eller osteoporose (benskörhet).
Min rygg har varit heeelt spänd sedan helgens crossfit, men som tur var lyckades jag deala mig till 40 min massage av Ole: 10 minuter för varje mål Liverpool vann mot Tottenham med, och det blev 4-0. Så det har jag delat upp på 4 kvällar. Ser redan nu fram emot mina 10 minuter ikväll! Det hjälper verkligen. Igår var jag ledig och fyllde dagen med städning, löptur, cheerleading och brödbak. Jag samlade även grenar till ett eget påskris! Jag har inget pynt än, så det får jag se till att skaffa mig.
För nästan precis två år sedan åkte Ole och jag till Colombia! Titta vad små vi var, jag kan förstå att mamma och pappa var oroliga...