pigenlina

Den otroliga vandringen vol. 2

Publicerad 2018-07-27 21:46:32 i Allmänt

Nu sitter Pillan och jag på nattåget tillbaka från Jämtlandsfjällen efter fem dagar fantastisk vandring. Vi tog oss med nattåget från Stockholm till Duved och åkte med buss från Duved till Storulvåns fjällstation. Vi gick sylarna runt: Storulvån - Blåhammar - Storerikvollen - Neddalen - Sylarnas fjällstation - Storulvån. Totalt 84 kilometer berg och dalar. Här kommer en sammanfattning i text och bilder.
Dagarna
Dag 1:
12 km från Storulvån till Blåhammar. Lätt uppförsbacke och en liten vadning. Lite dimmigt och blåsigt på topparna, men skönt efter en sommar med tropisk värme.
(null)
Dag 2:
Blåhammar till Storerikvollen. 15 km ren njutning i strålande sol med lunchbad i Enan.
Dag 3:
Storerikvollen till Neddalshytta. Turens längsta vandring. 24 km lättgången terräng, som försvårades något av ett åskoväder. Det var mäktigt att se hur blixtarna slog ned på andra sidan Essandsjøen. Jag hade inget regnskydd på min ryggsäck, så den ena sovsäcken blev genomblöt, men som tur var kunde vi torka den i bastun.
(null)
Dag 4:
Neddalshytta till Sylarna. Behaglig vandring till och genom ekorrdörren, och därefter brant och stenig uppförsbacke innan 6 km stenunderlag. Hårt men härligt och min personliga favoritdag.
Dag 5:
Den femte dagen packade vi ihop tältet för sista gången, sa hejdå till utsikten över sylarna och gick tillbaka till Storulvån. Jag är så lycklig över att ha blivit född med en bästa vän och perfekt resekamrat.
Maten
Frukost och lunch:
Till frukost år vi välling med müsli och på lunchmenyn stod Sempers pulvermjölk med en havregrynblandning smaksatt med kanel och socker.
Middag:
Till middag hade vi två rätter. Ris med kycklingcurry och torkade bananer, och pasta med sojafärs och champinjoner. Jättegott!
Snacks:
Vi fikade både på för- och eftermiddagen. Runekakor med en touch av kokos ena gången och nätter med russin och aprikoser den andra.
(null)
Nu tackar vi Jämtlandsfjällen för den här gången, och glädjer oss redan till nästa vandring.

Triathlon

Publicerad 2018-07-17 10:24:35 i Allmänt

Triathlonträningen går bra, och jag glädjer mig redan nu till att lägga upp nästa års träning- och tävlingsplan. Igår tog jag med mig min våtdräkt och löpte 7 km till hamnen, simmade 1500 m, och löpte tillbaka igen. Benen kändes förvånansvärt lätta efter 10 km dagen innan och skavsår från mina nya löparskor. Heja leukoplast. På torsdag kommer mormor, mamma, Robban och Mats på besök. Det blir lite behandling på kliniken, rundvisning i lägenheten och middag ute i Köpenhamn. På lördag åker jag till Stockholm och övernattar på Ronnebyvägen, innan Pillan och jag tar nattåget upp till Jämtland. Jag hinner precis att inhandla maten inför resan och baka runekakor. Det ska bli otroligt kul att vandra igen. Ibland är det skönt att bara gå, vara en del av naturen och inte äga mer än det du har på ryggen. Bilder från helgens utflykt till Louisiana museum of modern art, och mitt första hembakade surdegsbröd.

Spontantur till Skåne

Publicerad 2018-07-09 14:19:06 i Allmänt

I fredags packade jag ryggsäcken och begav mig till Lomma. Efter två lugna hemmakvällar kände jag att någonting behövde hända. Helgen ägnades åt morgonjogg, frukost på altanen och poolparty hos Pierre och Pia. Mycket tid spenderades i solstolarna och jacuzzin. Nu är alla batterier laddade och jag är redo för mina två sista jobbveckor innan semestern. Det kommer kännas konstigt att checka ut efter ett års turnus. När jag kommer tillbaka i augusti är jag fastanställd. Spännande!

Bästa dagarna

Publicerad 2018-07-04 10:05:41 i Allmänt

Alltså den här helgen. Wow. Ebba, Linn och Pillan kom på besök i torsdags och stannade till söndag, måndag och tisdag respektive. Torsdag kväll ägnades åt fish tacos, midsommarsnack och uppdateringar om senaste veckan, och avslutades med glass i Gröndalsparken. Om fredagen gick tjejerna på shoppingtur medan jag jobbade, varefter vi möttes på stan och åt räkor och drack vitvin till de sista solstrålarna. Lördag hyrde vi cyklar och trampade ut till Refshalveøen, där Reffen ligger: en stor utomhus-foodhall med massa restauranger och barer. Där satt vi i flera timmar och blev mätta och bruna. På kvällen gjorde vi oss fina, lagade tapas och drog ut i Köttbyn. Vi mötte upp Robban och Calle på Told og Snaps dagen efter och rivstartade dagen med brynt smör-snaps och smørrebrød. Resten av söndagen spenderades på Magasin. Vi tog ett dopp i hamnen, innan vi gick hem och såg Danmark-Kroatien matchen. Om måndagen hann Linn och Pillan förbi kliniken innan Linns hemresa, och vi åt lunch tillsammans på mysiga Cafe Fru Jensen. Efter arbetsdagen tog Pillan och jag en löptur till Fisketorvet där det finns utomhusbanor i vattnet, så löpturen följdes av 1000 m simning. Tisdag var en riktig succédag. Jag jobbade till kl 14, kom hem och tog en 10 km löptur med Pillan, innan vi åkte in till stan och såg åttondelsfinalen mellan Sverige och Schweiz med massa andra svenskar på innergården till Den Glade Gris. Efter matchen (och vinsten!) tog vi tunnelbanan till Royal Arena för att se Paul Simons avskedskonsert. Gud vad bra det var! Massa musikglädje och både nya och gamla sånger. Det här är dagar jag kommer att leva länge på.