pigenlina

Höstens bästa köp

Publicerad 2019-09-13 10:54:12 i Allmänt

Efter 5 år i Odense, 4 månader som dagisfröken i Bergen och 2 höstar i Köpenhamn gick mina lila seglarstövlar sönder. Som 27,5-åring valde jag att köpa ett par svarta den här gången, och det kan ha varit höstens bästa köp. Jag kan verkligen tipsa om LaCrosse gummistövlar. Jättesköna och med kort skaft, så att man kan gå vidare i skorna resten av dagen, även om det slutat regna. Jag är alltid påväg någonstans, och då är det perfekt med ett par gummistövlar som inte skriker lekplats. Om man ändå vill ha lite festligare färger finns stövlarna med allt från blommor till fåglar på. Passar perfekt till förra årets bästa köp: Haglöfs regnjacka och byxor i L.I.M serien. Och nej, jag är tyvärr varken sponsrad av LaCrosse eller Haglöfs, men här kommer några bilder på läckerheterna.

Midnattsloppet Malmö

Publicerad 2019-09-10 11:35:31 i Allmänt

I fredags åkte jag över sundet för att springa Midnattsloppet Malmö. Robban hade inviterat familj och vänner till en riktig löpfest. Pillan kom ner från Eskilstuna, och Mats kom på överrasknibgsbesök från Stockholm. Loppet gick av stapeln lördag kväll, så lördag dag ägnades åt uppladdning med mormors gulasch, spel och smutti. Alla var med! Robban, Karin, Karins son + käraste, Calle, Mats och Pillan. Pillan vann hela Midnattsloppet på tiden 37:46. Jag kom 6:a och satte personligt rekord på 41:04, och Mats slog också rekord med tiden 43:11. Kvällen avslutades med öl i jacuzzin innan alla gick i säng, trötta men glada. En riktig drömdag! Det var ett kul lopp, men med mycket mindre underhållning än i Sthlm. Jag har aldrig sprungit Midnattsloppet förut, men efter 2 gånger i år känner jag att det är något jag vill fortsätta med. 10 km är en fantastisk distans, och folkfest är ju min grej. Det här är starten på en ny tradition, och nästa år satsar jag på att vara den andra Elmgrenaren på podiet. Det är bara att börja träna!

Den otroliga vandringen vol. 3

Publicerad 2019-09-04 09:46:00 i Allmänt

Sista veckan av semestern spenderades i svenska fjällen med Pillan. Vi tog hennes och Adams Toyota mot norra Dalarna, där vi gick runt Grövelsjön och i Femundsmarka nationalpark. Den första dagen, som var en halvdag, gick vi från själva Grövelsjön i riktning Storrödtjärn. Vi valde en tältplats uppe på fjället, ca 1 km från Hävlinge stugorna. Väl på plats upptäckte vi att vi hade glömt tändstickor, men Pillan gjorde den heroiska insatsen att gå till Hävlingestugorna och skaffa en ask. Problem solved!
(null)

Dag 2 passerade vi och åt lunch vid Storrödtjärn, som var en liten stuga utan tecken på mänskligt liv. Vi gick i riktning Rogen, som är en stor sjö på gränsen mellan Norge och Sverige. Det var väldigt torrt överallt, så tältplatsen fick väljas utifrån vattendragen markerade på kartan. Som tur var fick vi ändå världens finaste övernattningsställe 900 moh. Min personliga favorit under årets vandring. Där plockade vi hjortron och blåbär till mellis, och hälsade på renarna som sprang över fjället.

Dag 3 gick vi längs Rogen. Nu kom vi ner i mer skog, och vandringen blev utmanande. Höga knän och koncentrerade fotplaceringar. Kul att prova på! Vi slog upp tältet vi en sjö, bland massa stenar och andra naturskulpturer efter inlandsisen.

Dag 4 kom vi (äntligen) upp på fjället igen! SMHI hade lovat regn hela dagen, men vi gick i relativt fint väder fram till på eftermiddagen, då vi fick två häftiga skurar rätt i huvudet. Med blöta fötter och många kilometer i kroppen tältade vi vid botten av fjället 3 km från den norska fjällstugan Svukuriset. Halvvägs i middagslagningen tog gasen slut, och kurrykycklingen med bulgur fick dra sig färdig, men blev trots allt god och ätbar. I problemlösnings-mood efter incidenten med tändstickorna, kom vi fram till att gå upp tidigt, vandra till Svukuriset och se om de hade gas där. Annars: överleva på runekakor, ölkorv och tunnbröd, skynda över fjället och ta eftermiddagsbåten över Grövelsjön tillbaka till där vi startade.

Som tur var sålde norrmännen gas, och dag 5 blev den bästa av dem alla. Vackra fjällvyer, många pauser inklusive bad, och eftermiddagsutflykt med båttur över Grövelsjön.
(null)

Dag 6 packade vi ihop tältet och gick bara några kilometer tillbaka till Grävelssjöns fjällstuga. Där hämtade vi bilen och påbörjade körturen hem. Tack för fantastiska dagar på fjället och en outstanding fjäll-meny! Tillsammans överlever vi allt och har dessutom roligt på vägen. Jag glädjer mig redan till nästa vandring!