pigenlina

Tänder och hundar

Publicerad 2015-02-19 19:51:26 i Allmänt

Nu har jag besökt två tandläkare, och båda konstaterade att tandköttet över min vänstra, nedersta visdomstand var inflammerat. Den ena var bara en kompis till Lupe (mamman i familjen vi bor hos) och gav gratis råd, men den andra jobbade på en klinik och gjorde en rengöring av alla tänder. Jag fick två starka värktabletter som jag kan ta i nödfall, och Lupe som är en riktig fixarkvinna såg till att jag fick antibiotika också. Så nu går jag på antibiotikakur de kommande dagarna. Båda tandläkarna tyckte, precis som mormors tandläkare, att jag borde dra ut visdomständerna, men jag väntar tills jag kommer till Skandinavien. Plötsligt blir det problem, och då är det bättre att ha tandläkaren nära till hands. Tandläkarna sa att visdomständer som börjat krångla fortsätter att krångla hela livet, och att nya tänder som pressar på förstöra den fina tandlinjen jag har nu efter tandställningen. Jag håller tummarna för att inget av det händer innan jag kommer hem igen och att antibiotikan verkar. 
Till något helt annat. Jag vill gärna belöna mina flitigaste kommentatorer, och en av dem är helt klart Mormor. Mormor har önskat fler bilder av hundarna, och det ska hon få, plus en full presentation av hundarnas personligheter. 
Senor Valentin
Jag har aldrig träffat en hund med så mycket personlighet som Valentin. Valentin tror att han är en människa. Han kan öppna dörrar och observerar allt som händer i huset. Han gillar att ligga i soffan, luta sig mot ens ben för att bli klappad och att vara gruppens centrum. Trots att han inte gillar att vara ute, rymde han en gång och var borta en hel vecka. Ingen vet vad han gjorde, men familjen grät hela tiden han var på flykt. Valentin är den första som möter dig när du vaknar och kommer hem från jobbet och den sista som säger godnatt (ibland genom att öppna sovrumsdörren och stå och stirra på dig). När Lupe är iväg på jobbet tar Valentin över hennes säng, utan att skämmas en sekund. Valentin och jag, cirka lika vita i ansiktet. Valentin pga ålder, och jag pga solkräm.


Senora Frida
Frida är lugnare och yngre än Valentin. Hon har behov för egentid, och hänger inte alltid med människorna i huset. Trots det älskar hon att bli kliad bakom örat, men gör sig inte alltid besväret att gå fram och be om det. Istället ligger hon och vilar tills någon går fram frivilligt. Frida älskar att sola, och verkar aldrig bli för varm, trots sin fluffiga päls. Hon älskar nya dofter och slickar gärna ens fötter, speciellt om de är barfota! Frida, för en gångs skull i skuggan...


Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-02-20 07:53:28

Jättesöta!
Bra att du gick till tandläkaren.
Pusspuss

Postat av: mormor

Publicerad 2015-02-20 19:59:06

Har du solkräm för att inte bli lika röd i ansiktet som Frida?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela