pigenlina

Granada

Publicerad 2017-01-26 14:05:00 i Allmänt

För en vecka sedan tog jag en spontantripp till Granada, och nu sitter jag på Malagas flygplats påväg hem. Eller hem till Lomma, för jag kikar förbi Mormor, Robban och en kiropraktorklinik i Köpenhamn innan jag åker helt tillbaka till Odense. Jag bodde hos några utbytesstudenter som jag lärt känna, och som visade mig Granadas bästa utkiksplatser, palatset Alambra, tog mig med på äkta spansk tapas (du beställer dricka först, och får en liten rätt till) och lärde mig laga marockanskt te. En av dagarna åkte vi till Sierra Nevada för att åka skidor. Jag fick verkligen mersmak (var det så längesen jag åkte skidor sist?) och måste prioritera fler skidresor i framtiden. Resa är verkligen härligt, och jag har gjort mig några tankar om varför. Du får nya upplevelser, kunskaper och idéer, men börjar även reflektera över framtidsplaner, mål och drömmar, och vad som är viktigt för dig. Det är fantastiskt att se och vara en del av en annan kultur, lära om den och plocka med sig alla godbitar hem. Lite som jag gör från Danmark. Varje kultur har något nytt att bidra med, som kan komplementera eller optimera den kultur man redan lever i. Personligen kommer jag ta med mig öppenheten och vänligheten (var dig själv, och var trevlig mot alla), samt några tänkvärda resonemang från religionen islam. Islam säger att man ska ge bort 2,5% av sina sparade pengar per år till någon välgörenhet eller person, utan att berätta det för någon. "Inte ens den vänstra handen ska veta vad den högra ger", säger man. Det är en fin tanke att Göra något för sakens skull och inte för sin egen, indirekta vinning. Vad har ni tagit med er från andra kulturer?


Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2017-01-26 19:55:38

Ingen blir gladare än jag att höra att skidåkning åkt upp ett par snäpp på prioriteringslistan! <3

Postat av: Mormor

Publicerad 2017-01-28 18:10:11

Den universala sanningen att min inställning till min situation som bestämmer upplevelsen av den.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela