pigenlina

How rude!

Publicerad 2020-04-20 17:37:46 i Allmänt

Det är intressant att leva i en annan kultur. Du inser hur mycket som faktiskt är kulturellt betingat och inte biologiskt. Bara mellan Sverige och Danmark finns det många skillnader och mellan Sverige och den Dominikanska Republiken är det ännu fler. Här kommer några exempel:
- i DR är det är väldigt oartigt att borsta tänderna eller använda tandpetare framför andra 
- Importerad frukt eller efterrätt är bästa värdinna-, eller jag-tycker-om-dig presenten
- Tjejer får absolut inte bresa med benen, men män får spreada så mycket de vill 
- Musik får spelas hur högt som helst, bara inte efter kl 23. Då ringer grannarna polisen 
- Det är helt okej att hänvisa till andra personer som "den tjocka/smala, bruna/blonda". Ingen tar illa upp 
Vilken är der största kulturskillnaden du har stött på? 
Tur att vi är anpassningsbara! Andra saker som jag har behövt anpassa mig till här är:
- Att bara ha vatten 50% av tiden (numera duschar jag alltid ur en hink)
- Att bara ha internet i lägenheten (mestadels skönt!)
- Att behöva stå 30 min i kö till matbutiken pga Corona, medan en polis med maskingevär ser till att folk håller 1,5 m avstånd 
- Att allt tar tid. Räkningar betalas till exempel fysiskt i butiker eller på kontor
 Igår gjorde killarna och jag ett 5-km test. Jag slog nytt rekord på 18:07, och vi firade med en 3-manna fest. Klädde upp oss, lagade middag och dansade. Man gör vad man kan i Corona-tider. 
(null)
Kö till matbutiken. Obligatoriskt med mask. Vid ingången står en medarbetare med handsprit, och längs kön går en polis med maskingevär. 
(null)

Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2020-04-21 10:18:34

Jag brukar inte borsta tänderna offentligt.

Postat av: Mamma

Publicerad 2020-04-22 10:06:51

Tur att du är så anpassningsbar.

Postat av: Mormor

Publicerad 2020-04-22 17:31:56

Det är faktiskt inte mycket skillnad bortsett från att kalla folk efter utseende. Och någon polis med maskingevär har jag inte heller stött på. Än.
Puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela