pigenlina

En dag i Moca

Publicerad 2020-02-13 19:09:48 i Allmänt

En vanlig dag i Moca ser ut som följer: jag går upp kl 7, äter frukost, dricker kaffe och gör mig i ordning. Pierre och jag åker till kliniken så att vi är där lite innan kl 8, då de första patienterna dyker upp. Patienterna kan komma från Moca, de små byarna runt Moca, eller de större städerna La Vega och Santiago. Många har aldrig prövat någon form för manuell behandling, men har ändå fått steroidinjektioner eller operation för ryggproblemen. Läkarna har en stark roll i Dominikanska Republiken, och många har redan fått en röntgen och/eller MR-scanning innan de kommer till oss.   Vi ser mycket diskbråck, arbetsskador, men också öronsten, biverkningar av operation eller medicin och stress.  Förutom mycket dans är livsstilen ganska osund. Mycket friterat, mycket ljust bröd, socker och alkohol. Vissa tränar på gym, andra aldrig har tränat någonsin. Det är ovanligt att gå eller cykla - de flesta tar bilen. Många är fattiga, men en stor bil är ett sätt att visa sig fram på, och därför finns det många stora bilar även i Moca. Men alla är extremt hjälpsamma, vänliga, öppna för nya människor och positiva. De allra fattigaste, som inte har möjlighet att komma till kliniken antingen pga tillgänglighet eller ekonomi blir behandlade under missionsresorna som WSC gör 1 gång om året. När vi inte behandlar patienter gör vi pappersarbete - mycket pappersarbete. Här är det pappersjournaler som gäller, och eftersom WSC bedriver forskning genom klinikerna, blir det extra mycket som ska skrivas. Allt forskningsmaterial ska föras in i excelark på datorn (information om patienten och olika uppföljande frågeformulär). Imorgon ska jag bara helt ensam i kliniken, eftersom Pierre har besök av två franska väninnor. Det blir kul att utmana mig själv, kommunicera med alla på egen hand, och göra allt på mitt sätt. Pierre är extremt social och duktig på att kommunicera, men saknar lite organisation. Jag avslutar med några bilder från en förlängd weekend i Samana och Las Galeras, där vi solade, badade och kollade på valar. Imorgon ska jag träna med en av löpklubbarna som jag har hittat här i Moca. Det blir spännande! 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2020-02-13 22:13:31

Härligt att se att du har det bra. Hade en bild av att du skulle bo i en hydda alt. tält med smutsigt vatten och ingen el. Var rädd om dig och fortsätt göra gott för människorna omkring dig. Pusspuss

Postat av: Pappa

Publicerad 2020-02-14 07:42:03

Ser fint ut.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela