pigenlina

Välgörenhet under volontärarbete

Publicerad 2020-05-11 19:11:52 i Allmänt

Tack vare löpningen har jag fått se stora delar av Moca. Allt från inhägnade kvarter med säkerhetsvakt till plåt och träruckel utan ordentliga golv, där en familj på 4 sover i en enkelsäng. Varje gång jag passerar ett fattigt område funderar jag över hur mitt liv hade sett ut om jag hade vuxit upp där. Vilka förutsättningar och möjligheter jag hade haft, hur stort jag hade vågat drömma, och om jag någonsin hade fått möjligheten att resa utanför landet (eller staden!). Varje kväll tackar jag Gud för mitt liv, min familj och mina vänner, min hälsa och kropp, att jag får jobba med det jag älskar och för att jag har full frihet att styra mitt eget liv. Jordens resurser är extremt orättvist fördelat. Jag vet att det är omöjligt att hjälpa alla, och att det är bättre med långsiktiga lösningar än kortsiktiga, men igår köpte Jose, Joses syster Mariely, Marielys man Javier och jag in basvaror till 15 families i nöd. Ris, olja, ägg, spagetti, tomatsås mm för att förenkla de närmsta dagarna. Därefter delade vi ut påsarna till 15 av de mest fattiga familjerna i ett av Mocas slumområden. Jag tror på det goda i människan och att vi mår bra av att hjälpa varandra. Kärleksbudet finns faktiskt i fler religioner än kristendomen, se nedan. Visst är det coolt att människor, på trots religion, kön och ursprung har vetat hur man ska behandla varandra i flera tusen år.

Kristendomen:
Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger. (Matteus 7:12, Bibeln)

Judendomen:
Det som är dig själv förhatligt, skall du inte göra mot din nästa. Detta är hela Torahan. Det övriga är förklaringar. Gå och läs! (Torah - Hillel, Shabbat 31a)

Islam:
Abu Hamza Anas ibn Malik, profeten Muhameds medhjälpare, berättade att profeten sade: Ingen av er är i sanning en troende förrän han önskar detsamma för sin broder som han önskar för sig själv. (Hadith 13)

På bilden: lunch med Mariely och hennes två döttrar. 
(null)

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2020-05-12 13:03:05

Om varje människa som har bättre skulle hjälpa bara en som har sämre skulle världen se annorlunda ut.

Puss och kram till min underbara flicka som verkligen gör sitt för världen.

Postat av: Mamma

Publicerad 2020-05-12 20:35:22

Du är verkligen en genomgod människa min fina Lina. Är så stolt över dig. ❤️😍

Postat av: Mamma

Publicerad 2020-05-12 20:35:27

Du är verkligen en genomgod människa min fina Lina. Är så stolt över dig. ❤️😍

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela