pigenlina

Rio del Partido

Publicerad 2021-06-28 22:41:26 i Allmänt

Vi har haft en panghelg här i Moca. Lördagen började med löpning, och slutade med dominokväll hos Joses morbror Ney. Nästan hela Joses familj på pappans sida bor på samma gård, så det blev en riktig familjefest. I söndags tog Jose, jag, hans syster och partner + 3 vänner mopparna till en flod längre upp i bergen. Vi simmade och klättrade oss igenom 5 olika schakt tills vi kom till ett vattenfall. Framme vid vattenfallet mötte jag en av mina vänner från volontärtiden. Världen är liten och stor på samma gång!

Alla våra barn

Publicerad 2021-06-23 17:29:16 i Allmänt

Det är på tiden med en presentation av alla Joses husdjur!

Lupita
Joses äldsta hund och mamman till alla de andra. Lupita är en sann atlet och kan trots sina korta ben hänga med Jose på alla löpturer. Hon hatar vatten och avskyr att bli duschad. Lupita älskar att åka moppe, och viftar glatt på svansen om hon får stå med bakbenen på Joses lår och frambenen på styret. Hon sover bara om hon får ligga på tygbitar, och därför tar Jose med tygrester från skrädderiet dagligen.

Chiquito
Chiquito är Lupitas första barn, och (förmodligen) pappan till Valentin och Valentina. Han är en riktig tjejtjusare och blir galen så fort han får nyss om en löpande tik. Chiquito springer gärna i cirklar och tycker om att skälla på sin adopterade syster Astrid, som är en katt.

Valentin aka El Gordo
Valentin är en stor chihuahua och liknar mer en Golden Retriever. Han älskar att hänga med människor, och har därför lärt sig att klättra ut ur sin bur. Dessutom går han bara med på att äta hundfoder om Jose matar honom först. Valentin tycker om ordning och reda, och står alltid på bakbenen och kissar för att bättre kunna rikta strålen.

Valentina aka La Negra
Valentina är Valentins syster, men mycket mindre i storlek. Hon är livlig och lekfull och älskar att pussas och kramas, även om hon inte riktigt har lärt sig att hantera sina tänder och klor än. När hon sover vill hon mysa med mamma Lupita, och som barn med Valentin.

Astrid
Astrid är the sister from another mister och familjens katt. Hon har inte alltid bott med de andra, utan flyttade in självmant i höstas. Hon tycker om att vakta huset från altanen, att jaga möss och fåglar och att reta sina hundsyskon. Astrid har precis blivit mamma til 4 kattungar. Fadern är okänd, men misstänks vara svart. Astrid älskar kyckling och tonfisk, men tackar nej till frukt och grönsaker. Hundfoder slinker ner om hon är riktigt hungrig.

Tillbaka i Moca

Publicerad 2021-06-22 15:08:23 i Allmänt

Nu är Jose och jag tillbaka i Moca efter 1 vecka längs nordkusten. Vi har spelat massa volleyboll, solat och badat. Jose och jag gjorde en liten miniturnering med volleyboll, pingis och straffar i basket. Otroligt nog vann jag efter lite tur i basket. Det är kul att Jose är lika tävlingsinriktad som jag. Jag blev tillfrågad av Frambu att göra en yoga-video för årets digitala läger, så en morgon gick vi upp tidigt och spelade in en 15 min lång yogasession på stranden. Superstämning med havet och vågorna. Den här veckan väntar domino med Joses pappa, lunch med några vänner från el Patronato och födelsedagsfirande för Christoffer, Joses bästa vän som alltid har hjälpt till att hämta och lämna mig från flygplatsen.

Semester i semestern

Publicerad 2021-06-16 23:11:01 i Allmänt

Den här veckan semestrar Jose och jag i Cabarete och Puerto Plata - två städer längs Dominikanska Republikens nordliga kust. Karibiens stränder är extremt vackra med vit eller gul sand, palmer och turkost vatten. Igår sprang jag längs stranden utan skor och fick stora vattenblåsor under båda fötterna, vilket resulterade i att jag inte kunde gå resten av eftermiddagen och halva idag, men imorgon borde jag vara på fötterna igen. Jag måste lära mig att stanna när jag får ont. Det har inte varit min grej hittills. Jose hjälpte mig runt, bar mig ner till vattnet och hämtade middag som vi åt på terrassen när jag hade för ont för att gå till restaurangen. Han är den finaste personen jag känner. Cabaret är känt för sin kite surfning, och nästa gång vill vi stanna en vecka eller två och lära oss. Det ser härligt (och lite läskigt) ut att dras runt över vågorna av en jättedrake. Eftersom det är en sportig strand finns det alltid någon att spela volleyboll eller fotboll med. Jag skulle vilja hålla en stor 30-års fest för mig, Pillan och Jose, och då skulle jag vilja ha den här. Tänk vad kul om hela min svenska familj, vänner  och jag spenderade två veckor tillsammans, sprang på morgonen, lärde oss kite surfa och spelade volleyboll ihop.
Tillsammans i paradiset
Strandpromenad i Cabarete
Jose säger hejdå till hundarna innan semestern (han har facetimeat med dem varje dag sedan vi åkte...)
(null)
Joses terräng i Moca. Just nu full av yuca (casava), men förhoppningsvis snart ett hus
Jose in action i skrädderiet
Väldigt förtjust i efterrätt

Resan till DR

Publicerad 2021-06-08 20:46:01 i Allmänt

Resan till Dominikanska Republiken gick supersmidigt. Jag hade inte behövt oroa mig för något av det jag var orolig för: inställt flyg, positivt covidtest eller att jag glömt att fylla i något digitalt dokument. Inte ens de 10 timmarna över Atlanten var speciellt jobbiga. Jag lyssnade på två avsnitt av spring snyggt-podden, såg två filmer och gjorde massa tåhävningar i gången. Väl framme i Punta Cana blev jag hämtad av Jose och Christopher, och tillsammans körde vi de 4 timmarna till Moca. Helgen har spenderats med familj och vänner. Nästa vecka åker Jose och jag på semester till kusten. Vi ska bo på två olika hotell, ett i Cabaret och ett i Puerto Plata, springa på morgnarna och spela volleyboll och bada på dagarna. Jag längtar!