pigenlina

Fadervor

Publicerad 2011-08-24 14:38:00 i Allmänt

Fader vor, du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke i fristelse,
men fri os fra det onde.
Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.



Så lät det på den danska lunchandakten som jag trillade in på klockan 12 idag. Eftersom jag inte kan Fader vår ens på svenska, utan bara den nyare versionen vår Fader, fick jag mumla med bäst jag kunde där i bänkraden. Utöver besöket i kyrkan har jag även hunnit med ett på Nordea bank här i Odense. Så nu har jag fixat det sista, nämligen ett danskt bankkonto och bankkort. Eller rättare sagt, på fredag är allt klappat och klart, då ska jag dit igen och skriva på papper och förhoppningsvis få det nya kortet så att jag slipper avgifter när jag tar ut eller betalar med mitt gamla. Nu håller vi bara tummarna för att CSN bestämmer sig för att ge mig pengar att fylla det danska kontot med! Men det tror jag. Dessutom kommer jag kunna ansöka om bostadsbidrag till min studentlägenhet som jag flyttar in i den 15/9, det ni! Lite extra klirr i kassan sitter aldrig fel. Hur gör jag annars för att spara pengar då? Inte för att jag har bott här så länge, men gratis äpplen, 4 paket nudlar för 10 kronor och gröt till frukost är några av mina heta tips.

Vad jag däremot inser att jag aldrig kommmer kunna handla här i Odense är Marabou-choklad. 32 spänn för en kaka! 32 SPÄNN! Och danska spänn dessutom. I alla fall på närbutiken hundra meter från där jag bor. Det kanske är annorlunda inne i stan... jag får ta och kolla det nästa gång jag är där. Annars får jag bli som Charlie i Charlie and the chocolate factory, who only gets one chocolate bar a year.

Snart ska jag göra mig en lunch, jag tänker mig couscoussallad med kokta  morötter och avokado. till det tonfisk eller makrill i tomatsås. Det senare har jag aldrig smakat, men jag tror att mamma sa att det var gott. Och om mamma gillar det är det säkert nyttigt också. På tal om mat! Imorse när jag lagade frukost (gröt!) hände någonting konstigt... Eftersom familjen inte har någon mikro (vad jag har sett i alla fall) stod jag och kokade gröten på deras spis. Spisen är en sån här modern sak med induktion (?), den känner av magnetiskt om det står en gryta på plattan. När jag var klar och skulle stoppa in grytan i diskmaskinen måste jag ha fått en liten stöt! Jag höll en hand på diskbänken och i den andra hade jag grytan. Det liksom vibrerade lite i hela överkroppen, men gjorde inte ont. jag undrar om det hade nåt med magnetismen att göra? Ingen aning, men konstigt var det i alla fall.

När jag var klar hos Nordea gick jag en liten runda på stan. Jag hade inte hunnit många meter när jag blev stoppad av en välgörenhetskvinna som frågade om hon fick berätta om sitt projekt. Visst, sa jag och tänkte att nu får jag lite övning i danska. I början gick det bra, men sen babblade hon på som bara den! Jag fick ut att det hade nånting med fiskar att göra (det var en bild på en fisk på pärmen hon höll i), att familjer blev självförsörjande och tillslut kunde sälja (fisken?) på marknader och att det var en perfekt sak för studenter att göra, bidra till projektet alltså. Med 100 eller 50 Dkr i månaden. Hur 100 eller 50 Dkr mindre i månaden skulle hjälpa mig var, trots språksvårigheterna, svårast att förstå.
Kyrkan som jag besökte på väg hem från stan!       

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela