pigenlina

Stickat

Publicerad 2011-12-06 07:30:49 i Allmänt

      

      

Idag har jag på mig Morfars gamla trøja. Den passar verkligen perfekt! Både på kroppen och till vædret. Jag vet inte hur det ær i Sverige, men hær ær det ingen snø.. ænnu. Men halt och kallt kan jag rækna med att det blir idag. Och ruggigt. Då kommer trøjan att værma fint.

Igår var jag på Nissegrøt hos Maren och Ellen, två hærliga norskor. Vi blev runt 30 personer som alla åt grøt, letade efter mandlar, spelade julklappsspel (jag vann en Lindt blåbærschoklad) och fick en førhandsvisning av svenskarnas luciatåg. Det ær en tradition hær i Odense att svenskarna går ett luciatåg. På Epstein bar (studenternas egen lilla bar), i en kyrka, på barnsjukhuset och på ett torg. Jag tror att jag ska førsøka gå på så många av dem som møjligt. Eleonor ær ju lucia, så det kan jag ju bara inte missa! Och sången sen, jag ælskar verkligen luciasånger! Før någon dag sedan læste jag i boken Tradition och Liv om både advent och Lucia. Visste ni till exempel att det røda bandet symboliserar blod och ljuskronan en gloria, før att Lucia var en sann kristen som offrade sig før sin tro? Och att hon kommer med ljus før att Jesus var værldens ljus? Man førstår ju gott kopplingarna, men det ær inget jag har tænkt på innan. Och hon ær klædd i vitt før att Gud ær førlåtelsen. Jag tycker det till och med blir ænnu finare nær man vet lite om det. Tomtenissarna och pepparkakshubbarna hade ingen liknande førklaring, det var bara svenskt uppfinningsrikedom att ta in nissarna från skogen i vårt luciatåg. Kreativitet, det ær nåt vi vet.

Idag ska jag och Eleonor på crossfit! Kanske att jag går ut och springer innan dess, ifall jag inte kan hålla mig tills imorgon. Jag ser verkligen fram emot det nu. Man saknar det nær man inte får gøra det. Nej mamma, jag har inte ont i halsen længre, så det ær sækert :) OCH! Jag har fått låna ormsalva av Eleonor ifall det skulle børja smærta i benhinnan. Yes, jag ær redo! Låt dagen børja :D

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2011-12-06 09:35:36

Bra att du är frisk!

Kul att få bakgrunden till vår lucia.

I Strängnäs föll första snön i går kväll, typ 2 cm

har vi nu. Jag laddar för skidsäsongen!

Puss puss

Postat av: Eleonor

Publicerad 2011-12-06 16:09:01

Uppskattar att du kommer och tittar, för vad är affe utan sin fido :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela