pigenlina

Årsfest

Publicerad 2011-10-07 13:45:29 i Allmänt

Ikvæll ær det årsfest. Først ska vi æta tillsammans i hold blå, sen ger vi oss av till uni. Jag har bakat brød som vi ska ha till middagen, nån annan gør førrætt, och nån tredje varmrætt osv. Sen delar vi allt på alla. Jag tænkte føreviga Eleonors brøsrecept hær på bloggen ifall jag skulle tappa bort det.

Havrebaguetter
Ingredienser:
- 1/2 pkt jæst
- 2 tsk salt
- 1 msk honung
- 6 dl ljummet vatten
- 2,5 dl havregryn
- 10-10,5 dl vetemjøl (eller annat mjøl)
* valnøtter/russin/bær/torkade aprikoser

Rør ut jæsten i vattnet, tillsætt salt, honung och havregryn och tillsist mjølet. Rør ihop ingredienserna snabbt till en smidig deg. Låt jæsa i 2 timmar. Dela degen i 4 delar som du rullar till avlånga korvar och snurrar. Grædda i ugnen på 260 grader i 15 min, sænk sedan till 150 grader och grædda i 12-15 min. Smaklig spis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela