pigenlina

Ole my hero

Publicerad 2012-10-29 22:35:00 i Allmänt

En veltrænet medicinstuderende bestiger Andesbjergene. Han flyver til Peru og når hurtigt
toppen i 5000 meters højde, hvor barometertrykket er 420 mmHg. Beregn ved hjælp af
rimelige antagelser arterieblodets iltindhold (ml O2/l blod). I besvarelsen kan det benyttes
at PAO2=PIO2-PACO2 hvor PACO2 kan sættes til 20 mmHg.

Ungefär så ser uppgifterna som jag sitter och räknar på ut. Ole berättade att det faktiskt stämmer, eftersom han besteg ett 6088 m högt berg i Bolivia. Vi läste på wikipedia att de första som försökte bestiga berget var 6 tyskar, varav 4 dog på väg upp och de resterande 2 av utmattning efteråt. men Ole överlevde, beviset ser ni här:

Jag gör gamla tentor inför min egen tenta nästa onsdag. Nästa vecka är fylld av examen: måndag - spot, onsdag - skriftlig, fredag - teoretisk biomekanik. Nu sitter jag hos Ole och har precis räknat klart alla fysiologiuppgifter på tentan från 2010. Ole sitter i rummet brevid och jobbar på han också. Men jag tror att jag ska övertala honom att ta en solsidan-paus med mig snart, man kan ju inte läsa hur länge som helst. 

  

I övrigt har inget spännande hänt idag, förutom regn och en mattant som vägrade ge mig en gaffel. Nu ska Ole och jag dricka te och drömma oss bort till December när vi ska se The Hobbit på bio. Glädjer oss!

P.s. Pillan, nu ligger vi 1-1 i dagens hjälte-rubriker... ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela