pigenlina

Från tanke till tavla

Publicerad 2013-02-22 11:15:09 i Allmänt

Igår orkade jag inte koncentrera mig på skola och plugg, så jag bestämde mig för att gå ner på stan och köpa en tavelduk istället. Oles föräldrar firar silverbröllop i vår och jag har haft en idé om att ge en tavla till dem. Jag tyckte det var så kul att måla mammas tavla med alla fyra barnen, så jag bestämde mig för att sätta alla deras fem barn på den tavlan. Här har ni processen "från tanke till tavla". Det är bara ram som saknas, sen kan 25-årsdagen komma!
 
Jag brukar alltid tecka upp idéen på ett vanligt papper, ofta flera gånger... Först får jag en tanke, sen brukar jag hämta inspiration på internet. Det är kul att tänka tillbaka på grundtanken, för den utvecklas alltid under processens gång.. Här var min grundtanke att jag ville ha rymd-bakgrund, eftersom jag tyckte det var så kul att måla regnbakgrunden i "It´s raining men". Så tänkte jag, hur får jag upp barnen i rymden? Med en ballong! Eller två...
Sen målar jag alltid duken i en bakgrundsfärg och skissar upp det jag ritade på pappret på duken istället. Det svåra var att disponera duken så alla fick plats. Det blir en bred och hög tavla eftersom det är många barn och alla sträcker upp händerna. Dukens storlek är 60 x 80.
Först tänkte jag ha olika färger på ballongerna, men sen bestämde jag mig för att måla alla i gult. Det blir en liten svensk signatur mot den blåa bakgrunden... ;)
Och så på med rymden! Jag tänkte ha silver och glitter på som i "Raining men" först, men sen tyckte jag att det räckte med bara vanlig färg. Här har ni det färdiga resultatet! Jag fick dessvärre ingen skarp bild på tavlan...
Jag är själv väldigt nöjd och hoppas att familjen Bjørgaas Helle också blir det. Nu ska jag bara komma på ett namn till tavlan. Men jag tycker Nalle Puh säger det ganska bra:
- Man är aldrig nere med en ballong!
 

Kommentarer

Postat av: Pillan

Publicerad 2013-02-23 10:23:21

Verkligen verkligen SUPERFIN!

Postat av: mormor

Publicerad 2013-02-26 13:48:41

Perfekt, båda tavlan och namnet.

Hälsar du på till påsk?

Puss,puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela