pigenlina

Semlor

Publicerad 2013-02-11 14:12:30 i Allmänt

Nu ør jag igång med att baka semelbullar och andra bullar till kvøllens middag hos Ole och Torkild. En kille från min klass kommer över för att se på fotboll, och då tänkte jag att vi kunde äta tillsammans innan. Det blir hamburgare av kycklingfilé med dinkelbröd och grönsaker och semla till efterrätt. Alla de nordiska länderna har fastlagsdagen (fastelavn) med liknande bullar, men de är lite olika. Den svenska är min favorit, men den danska var också spännande. Den görs utan grädde, med en vetebulle fylld av vaniljkräm och glasyr på toppen (inte riktigt som på bilden altså). Den norska är lite av en blanding mellan svensk och dansk och har både grädde och vaniljkräm. Jag älskar ju mandelmassa, en egenskap som nedärvts från min far, och håller inte med bilden om placeringen.

Kommentarer

Postat av: Pillan

Publicerad 2013-02-11 14:54:36

Låter gott! Får kanske prova en dansk semla när jag kommer ner till dig (när det nu blir):D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela