pigenlina

Middag, manligt och kvinnligt

Publicerad 2013-03-13 09:46:16 i Allmänt

Nu sitter jag och pluggar embryologi i väntan på att dra till skolan (det är första gången jag tycker att embryologin är intressant! Kanske för att jag börjar förstå vad som blir vad. I början såg alla embryon ut som champinjoner). Först har vi föreläsning om kvinnans reproduktion, sen väntar supervision i kiropraktik. Eleonor och jag övade hela kvällen med två äldre studerande, varav en är turnus-student (typ AT, eller praktik). Han heter Alexander och är hur duktig som helst. Vi var helt trötta i huvudet efteråt, men det var väldigt givande. Ikväll ska jag äta middag med Ole, Laws och Maren. Förhoppningsvis kan jag fira att supervisionen är avklarad! 
I början utvecklas ett manligt och kvinnligt foster helt likt. På Y-kromosomen sitter det en gen som kallas SRY, och beroende på om den finns närvarande går utvecklingen i olika riktningar. Till en början består både manliga och kvinnliga embryon av två par könsvägar. Hos kvinnan tillbakabildas det ena, och hos mannen det andra så att olika (inre)kön bildas från de olika gångarna. Coolt va? Även de yttre könen utvecklas från samma stukturer. Det är många saker som bestämmer könet, inte bara Y-kromosomen. Hormoner spelar också roll för könsbestämningen. Idag talar man också om ett socialt kön, vad känner jag att jag är för kön?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela