pigenlina

Norge, hur gick det egentligen till?

Publicerad 2014-11-20 17:33:00 i Allmänt

Jag vet inte om alla där hemma har full koll på vilka jobb jag egentligen har här, och hur det gick till när jag skaffade dem. Därför tänkte jag berätta det nu, också för att inspirera andra eventuella jobbsökare i Norge. Nu jobbar jag exakt så mycket jag vill och när jag vill, men det såg inte alltid ut till att bli så...
 
Redan i januari förra året hade jag bestämt mig för att det var äldreboende jag ville jobba på, och gick helt enkelt in på Bergen kommunes hemsida, där alla äldreboenden stod listade. Jag mailade de flesta av dem och sände med CV, med tanken om att ringa upp alla jag mailat en vecka senare. Dock var BRKS så snabba att svara på mailet, att jag aldrig behövde ringa något annat äldreboende. Jag och avdelningsledaren avtalade intervju senare i månaden, då jag skulle besöka Kari i Bergen. Jag fick jobbet och sände in uppgifter om när jag kunde börja/sluta jobba. Under sommaren väntade jag egentligen bara på schema. MEN, det tog sådan tid att jag till slut ringde avdelningsledaren, som tydligen hade slutat! Nu uppstod panik, eftersom det bara var två veckor innan jag skulle till Bergen. Jag pratade med den nya avdelningsledaren som ville ha in mig på en ny intervju för jobbet som jag redan fått. Okej, det fick jag gå med på. Det var inga problem när jag väl kom till Bergen, och intervjun var mer ett informationsmöte, men det sköt upp jobbingen med två veckor. Två veckor extra sommarlov, som jag tyvärr inte kunde njuta fullt av, eftersom jag var lite orolig. Kommer jag hinna tjäna ihop så mycket pengar jag vill till resan? Under den här tiden gick jag massa turer i Bergen, men passade även på att söka fler jobb via Bergenkommune.no och Finn.no. Varför?
1) För att jag bara hade fått 12% fast tjänst på BRKS
2) För att BRKS var så stränga med övertid, och jag ville jobba mer än 37,5 timmar veckan
Jag sökte allt från butiksbiträde hos en urmakare, till restaurang, till vikarie i barnehage och gjorde på samma sätt som sist. Skickade in CV, några rader om mig själv och ringde upp en vecka senare. Det slutade med att jag fick jobbet på vikarservice, och jobbar fem dagar i veckan i barnehage och på äldreboende på helgerna.
 
Vad har jag lärt mig av detta? Man ska alltid tänka positivt och utnyttja allt till sin fördel. I och med att jag bara fick 12% fast hos BRKS, kunde jag skaffa mig ett till jobb. Tack vare att BRKS är privat och vikarservice kommunalt kan jag jobba mer än 100% i veckan (även om jag inte får betalt för "övertiden"). Nu har jag schemalagt jobb alla dagar utom en fram till den 21 december, och jag är fortfarande motiverad varje morgon jag går upp för att jobba. Jag har alltid fått jobb när jag har sökt efter ett, och tror inte på att det är omöjligt för ungdommar att få arbete. Det gäller bara att ligga i, söka flera jobb och följa upp sina söknader. Visst, man kan få gå med på vikarställningar och deltid, men presterar man tillräckligt bra är det möjligt att klättra upp i procent. Mitt motto: all energi som läggs på att klaga, kan läggas på att lösa problemet istället. Om Sverige blir republik kan jag söka på ställningen som president. Det har jag ännu inte jobbat som. Annars har jag varit inom flera brancher: restaurang, butik, hälsa och sjukvård (arbete med psykiskt sjuka, arbete med funktionshämmade, äldreboende), samt barn.  
 

Kommentarer

Postat av: Pillan

Publicerad 2014-11-20 22:02:59

Jag skulle rösta på dig

Postat av: Mamma

Publicerad 2014-11-21 07:34:08

Helt klart skulle jag också rösta på dig! Så duktig och ambitiös.
Pusspuss

Postat av: Pappa

Publicerad 2014-11-21 09:36:45

Imponerande. Du får min röst också.

Postat av: Anna

Publicerad 2014-11-21 20:25:51

Så kul att prata med dig idag!!

Postat av: mormor

Publicerad 2014-11-24 13:07:51

Du är precis den president som Sverige behöver.
Klart att jag röstar på dig!
Puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela