pigenlina

Parque Nacional Torres del Paine

Publicerad 2015-01-27 15:08:33 i Allmänt

Efter fyra dagars vandring i Parque Nacional Torres del Paine, är Ole och jag tillbaka i Puerto Natales. Härifrån ska vi ta oss norrut till Valparaiso, en väldigt kulturell och konstrik stad nära Santiago. Dagarna i Torres del Paine (TdP) var helt fantastiska! Vi tog bussen från Puerto Natales till TdP, där en katamaran stod och väntade på oss. Katamaranen åkte över en helblå sjö till startpunkten på vår vandring, ett av campen. Där satte vi upp tältet, åt en ordentlig lunch och inledde 'the W'.
Dag 1: Glacier Grey
Ole badar innan katamaranen.

Fin utsikt från båten!

Utsikt över glaciären. Vandringen till den yttersta utkiksplatsen (miradoren) tog 3,5 timme (11 km) och tillbakavägen gick lite fortare. Sammanlagt 22 km vandring första dagen. Eftersom vi både började och slutade på samma ställe kunde vi göra det som en dagstur med bara en liten ryggsäck.

Dag 2: Valley Frances
Den andra dagen tog vi vårt pick och pack och gick till ett annat camp två timmar bort. Vi gjorde som sist, satte upp tältet och packade en dagsryggsäck innan vi gick upp i den franska dalen. Det här var min favoritdag, med extremt vacker utsikt och väldigt olik natur under vandringen. På en av miradorerna såg du olika landskap vilket håll du än kollade åt. Berg med glaciärer österut, dal och sjö norrut, skog västerut och höga fjäll söderut. Det var helt fantastiskt att sitta där i mitten av allt. Vi gick tillsammans med våra nya vänner, ett par från England och en man från Tyskland. Vi trivdes så bra ihop, att vi gjorde resten av W:et tillsammans.
Påväg till nya campingen.

Felicity och jag!

In the moment.

Berg åt ena hållet...

Dal åt andra...

Fjäll åt tredje...

Dag 3: Den långa vandringen
Den tredje dagen tog vi oss till det tredje och sista campet längs bergssidan och Lago Nodenskjöld. Sjön är döpt efter en svensk forskare.
Lago Nordenskjöld, Ole och Luke.

Luke tar en tur över bron.

Nära målet! Camp Chileno i sikte.

Danger: Rolling Stones!

På Camp Chileno firade vi med cerveza Torres del Paine. Ingen ville gå och lägga sig och det slutade med att vi dansade i värmestugan till klockan 12, även om vi skulle upp klockan 3 för att se soluppgången vid mirador Torres del Paine (två timmars brant vandring i mörkret). Vi kom oss i alla fall upp och såg soluppgången liggandes i våra sovsäckar som vi hade tagit med oss.

De första solstrålarna.

Dream team! Mina solstrålar. Notera regnbågen i bakgrunden...

W! Snart färdiga med 58 km och massa höjdmetrar.

Vi tackar Patagonien för den här gången och önskar våra nya vänner all lycka på resan vidare!