pigenlina

Var är Lina?

Publicerad 2015-06-10 18:18:07 i Allmänt

Nu har jag kommit tillbaka till Cusco efter fem dagars vandring i Salkantay mot Machu Picchu. Jag hade tur som fick en jättetrevlig grupp med många unga människor och olika nationaliteter. Dag två var en av de hårdaste, för då klättrade vi upp för en topp på 4600 möh. Som vanligt slet jag med höjdsjukan, men vi hade en nyexaminerad läkare i gruppen som försåg alla med paracetamol, så tack vare henne kunde jag vandra vidare. Själva Machu Picchu-dagen var också tuff. Jag var en av de få som valde att gå upp istället för att ta bussen, och efter 50 minuter klättring i stentrappor kunde jag se den berömda utsikten. Jag hade även köpt biljett till Machu Picchu mountain, som var ännu hårdare att ta sig upp för, med över en timme stentrappor. Trappstegen var förvånansvärt höga med tanke på hur små Inkafolket måste ha varit, men samtidigt väldigt korta. Jag med mina minifötter kunde fortfarande placera hela foten på trappstegen, men killarna med storlek 46 fick gå på tå upp. Nu är planen att åka nattbuss till Arequipa och vandra lite mer i en canyon som finns där. 
Min roommate i tältet, Manon från Holland.
Dag 1 vid lagunen. Skillnaden på en lagun och en sjö är tydligen att en lagun är grundare och inte har något in- eller utlopp. Den här lagunen fick sitt vatten från glaciären. 

Tält-selfie. Den första natten var helt klart den kallaste, men med full mundering och sovsäcken upp till näsan gick det helt okej att sova. 

Dag 2 på toppen av berget, 4600 möh. Nöjd och glad efter tre timmars uppförsbacke.

Dag 4 på Machu Picchu! Den gömda staden upptäcktes 1911 och är nu en av Sydameikas höjdpunkter. Eftersom Inkafolket inte lämnade något skrivet efter sig är allt fortfarande spekulationer. Förmodligen bodde ca 1000 inkamänniskor på Machu Picchu, som antingen var ett form av universitet eller en tillflyktsort för människor som inte ville betala skatt. Det finns spår som tyder på att Inkafolket flyktade, kanske på grund av en epidemi. Man har också funnit röda hårstrån på Machu Picchu, och arkeologerna gissar på att vikingar kan ha besökt platsen. I så fall var jag långt ifrån den första skandinavern!
Gänget!


På toppen av Machu Picchu mountain. Strålande utsikt och strålande sol!

Brasilianarna sa aldrig nej till en öl och pyntade bordet i landets färger.




Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2015-06-11 13:49:30

Härligt att du ha så bra kondis att du kan få sådana här fina upplevelser. Bilden på lagunen påminner mycket om Tarfala i Kebnekaisemassivet, fast där är det bara ca 1100 m ö h.

Postat av: mormor

Publicerad 2015-06-13 23:00:42

Är paracetemol bra mot höjdsjuka?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela