pigenlina

En briks rikare!

Publicerad 2016-01-06 19:36:43 i Allmänt

Idag välkomnade jag min nya briks, en Astra-lite. Den är blå och fin, höj-och-sänkbar och lätt att bära. Med andra ord en perfekt bärbar briks! Tack till alla som bidrog med födelsedags och julklappspengar! 
Efter briksar, julhelg och depositum till den nya lägenheten måste kontot gå i sparmodus. Men tack vare mina hundår i Molkom och nya triks från resan och Odense borde det gå ganska bra. Här kommer några spartips till er som också känner att plånboken har blivit smalare efter jul och nyår. 
1. Se chansen till kylskåps- och skafferitömning. Acceptera utmaningen att laga mat på redan existerande varor i hemmet!
2. Var uppfinningsrik, och tänk utanför boxen. Använd en ögonskugga till rouge om just rouget tar slut (lyxprodukt, får inte plats i sparbudgeten!). 
3. Gör gröten till en het rätt på veckomenyn, gärna varje dag. Prova olika tillbehör!
4. Ägna dig åt gratisaktiviteter, eller sådant du redan har betalt för. Gymma, gå ut och löp, plugga, läs en bok eller börja på en ny serie. 
5. Laga det som kan lagas! Hotta upp det som kan hottas upp! Byt skosnöret istället för hela skon, lappa byxorna och se om inte en tofs klarar av att hålla upp stödet på cykeln lika bra som en reparation. 
6. Tänk "borta bra men hemma bäst", "det bästa i världen är att komma hem", för att undvika resedrömmar. 
7. Ta tillfället i akt att invitera dig själv på middag hos vänner som du brukar bjuda men aldrig bjuder tillbaka.
8. Se för Guds skull till att skicka in studieförsäkran eller viktiga papper till CSN så att nya pengar kommer så fort som möjligt.
8. Om det skiter sig: skaffa ett extrajobb!


Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2016-01-07 08:15:13

Kloka råd för årets fattigaste månad.

Postat av: Cissi

Publicerad 2016-01-08 14:49:36

Hej! Sitter här med prickiga kliande händer o en halsfluss (trodde doktorn) men misstänker själv höstblåsor vad jag googlat mig till. Hittade ditt inlägg från oktober när du led av detta o mina händer ser väldigt lika ut. Har även prickar i ansiktet så ser inte klok ut. Hur många dagar tog det innan klådan försvann? Hittade du något sätt att lindra den? Sover med kylklampar i händerna :/ Hade varit väldigt tacksam för svar!! Med vänlig hälsning, Cissi

Svar: Hej Cissi!
Stackars dig, det är hemskt.
Mina händer kliade en kväll innan blåsorna kom fram, och sedan två dagar med olidlig klåda (inget hjälper utom kyla, hurra för att sova med isbitar!) innan det avtog. Utslagen var kvar längre, och sedan började händerna fjälla. Jag fick som tur var inte så många blåsor under fötterna, men det kan också komma. Mitt råd till dig är: håll ut! Det är olidligt i 2-3 dagar, men sedan försvinner det faktiskt. Även om det känns mörkt just nu :)
pigenlina.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela