pigenlina

Den otroliga vandringen vol. 2

Publicerad 2018-07-27 21:46:32 i Allmänt

Nu sitter Pillan och jag på nattåget tillbaka från Jämtlandsfjällen efter fem dagar fantastisk vandring. Vi tog oss med nattåget från Stockholm till Duved och åkte med buss från Duved till Storulvåns fjällstation. Vi gick sylarna runt: Storulvån - Blåhammar - Storerikvollen - Neddalen - Sylarnas fjällstation - Storulvån. Totalt 84 kilometer berg och dalar. Här kommer en sammanfattning i text och bilder.
Dagarna
Dag 1:
12 km från Storulvån till Blåhammar. Lätt uppförsbacke och en liten vadning. Lite dimmigt och blåsigt på topparna, men skönt efter en sommar med tropisk värme.
(null)
Dag 2:
Blåhammar till Storerikvollen. 15 km ren njutning i strålande sol med lunchbad i Enan.
Dag 3:
Storerikvollen till Neddalshytta. Turens längsta vandring. 24 km lättgången terräng, som försvårades något av ett åskoväder. Det var mäktigt att se hur blixtarna slog ned på andra sidan Essandsjøen. Jag hade inget regnskydd på min ryggsäck, så den ena sovsäcken blev genomblöt, men som tur var kunde vi torka den i bastun.
(null)
Dag 4:
Neddalshytta till Sylarna. Behaglig vandring till och genom ekorrdörren, och därefter brant och stenig uppförsbacke innan 6 km stenunderlag. Hårt men härligt och min personliga favoritdag.
Dag 5:
Den femte dagen packade vi ihop tältet för sista gången, sa hejdå till utsikten över sylarna och gick tillbaka till Storulvån. Jag är så lycklig över att ha blivit född med en bästa vän och perfekt resekamrat.
Maten
Frukost och lunch:
Till frukost år vi välling med müsli och på lunchmenyn stod Sempers pulvermjölk med en havregrynblandning smaksatt med kanel och socker.
Middag:
Till middag hade vi två rätter. Ris med kycklingcurry och torkade bananer, och pasta med sojafärs och champinjoner. Jättegott!
Snacks:
Vi fikade både på för- och eftermiddagen. Runekakor med en touch av kokos ena gången och nätter med russin och aprikoser den andra.
(null)
Nu tackar vi Jämtlandsfjällen för den här gången, och glädjer oss redan till nästa vandring.