pigenlina

Maten i DR

Publicerad 2020-04-02 18:57:53 i Allmänt

Jag tänkte ta tillfället i akt att berätta lite om den dominikanska maten. Jag älskar kultur, och för mig är mat den största kulturupplevelsen. Det är en kreativ presentation, som visar landets tillgångar och råvaror, och samlar människor socialt. Här äter man "dominikansk husmanskost" varje dag, till skillnad från Sverige, där vi är mer internationellt inspirerade. Roten Yuca och matbananer är den dominikanska republikens potatis och ackompanjerar det mesta, tillsammans med ris. En typisk dominikansk frukost innehåller mangu (bäst beskrivet som en hummus gjord på bananer istället för kikärtor), ägg, ost och korv. Den dominikanska lunchen består av ris, bönor i sås, evt kött och friterade bananer. Väldigt gott! Enkla, rena smaker, mättande och närproducerat. Det är populärt att dricka juice till maten, kaffe med massa socker efter maten, och öl eller rom till fest. En dag lagade jag flygande Jakob till några vänner, vilket blev beskrivet som "det konstigaste jag har ätit, men väldigt gott". 
Från mat till uppdatering om livet. Landet är fortfarande i jobbkarantän och social isolering. Jag springer på morgonen, jobbar med digitalt innehåll för organisationen, lagar mat, tvättar och städar lägenheten på dagen, och springer igen på kvällen. Det känns som allt har en mening, och jag ser möjligheten att skapa hållbar information som kan leva vidare och användas när jag  åker hem till Sverige. Det känns givande och kul att arbeta inom organisationen och inte bara hands on i kliniken, även om jag saknar mina patienter och kollegor varje dag. Personligen är jag inte rädd för at få viruset eller ge det vidare, men jag är rädd för att åtgärderna kommer att ha större konsekvenser än själva viruset. Många här jobbar för det dagliga brödet och bara två veckor utan inkomst kan faktiskt förstöra någons liv. 
(null)

(null)

(null)

Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2020-04-02 19:53:23

Roligt att höra ifrån dig. Hoppas att du snart kan komma hem💖

Postat av: Mamma

Publicerad 2020-04-02 20:57:55

Så kul att höra ifrån dig. Bra att du har att göra på dagarna. Pusspuss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela