pigenlina

Kvinnorna i kliniken

Publicerad 2020-02-14 21:16:19 i Allmänt

I Dominikanska Republiken är 80% av alla födslar kejsarsnitt. Många av de kvinnor jag ser i kliniken har fått flera kejsarsnitt, kanske 3-4 st. Därefter är det vanligt att ta bort livmodern som en slags sterilisering/prevention. För mig som kiropraktor är det helt oförståligt. Jag kan omöjligt tro att det skulle vara bättre för kroppen med kejsarsnitt (om det inte är absolut nödvändigt), och kan bara tänka mig hur mycket ärrvävnad det måste finnas i en buk med 4 kejsarsnitt och en hysterektomi. 
Som samhälle är Dominikanska Pepubliken patriakalt med machokultur. Det är vanligt att kvinnan sköter hushållet, men inte ett måste. Många bor med sina föräldrar till de gifter sig och flyttar ihop med kärasten. Grannarna under oss bor 6 personer i en 2:a. Folk blir förvånade när jag säger att jag (som kvinna) är kiropraktor. Idag var det en kvinnlig patient som sa till mig att hon från början hellre ville bli behandlad av Pierre, eftersom han var man och automatiskt bättre, men att hon efter att ha provat mig faktiskt föredrog min behandling. Det är lätt att glömma att patriarkat underhålls inte bara av männen, utan även av kvinnorna. Över till något helt annat. Efter jobbet åkte jag till Polideportivo, stadion i Moca. Jag hade planer om att löpträna med en klubb jag har skrivit med på Instagram. Jag hittade inte klubben, men sprang 5 km med en duktig löpare jag hittade på själva stadion, och därefter hem till huset (ca 4 km). Den 29 mars är det ett 10 km-lopp i Santiago (grannstaden), som jag har anmält mig till. Dagens sjukaste är att tjejen jag sprang med på stadion vann loppet förra året, och är någon form av proffesionell löpare. Jag erbjöd mig att vara hennes kiropraktor medan jag är här, och att kontakta mig ifall hon skulle löpa i Skandinavien någon gång. Kul med kontakter! 
(null)

(null)


Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2020-02-15 08:13:02

Bra att du inte försummar din egen träning. Tänk om du springer om din löparkompis när ni tävlar.

Postat av: Mamma

Publicerad 2020-02-15 19:05:58

Du är en person med extremt hög social kompetens och har snart vänner i hela världen. Pusspuss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela