pigenlina

Vägarna i DR

Publicerad 2020-02-27 11:25:43 i Allmänt

Det är annorlunda att köra bil i DR, men inte nödvändigtvis svårare. Alla kör lite som dom vill hastighetsmässigt och placeringsmässigt, men med respekt för varandra. Om någon tutar två gånger, vet du att den personen har företräde. Många använder moped - hela familjer, eller för att frakta tex möbler, men ingen använder hjälm. Jag frågade varför, och det är tydligen inte tillåtet att köra med hjälm när det är mörkt. Polisen kommer att stoppa dig, för att du "täcker ansiktet" och kan göra fuffens, tex råna någon. Konstigt! Om der är någon gång man vill ha hjälm så är det ju på kvällen när det är mörkt och alla andra kör fulla (här är det vanligt att folk drink and drive). Igår morse och idag gick jag upp kl 5:30 för att springa med löpklubben från gymmet kl 6:00. Hårt att vakna, men skönt efteråt. Jag förundras fortfarande över hur snälla och hjälpsamma alla är här, och hur folk tar av sin egen tid för att underlätta för andra (tex skjutsa mig till och från träning). Något jag absolut kommer att ta med mig tillbaka till Sverige. Det är så lätt att vara fokuserad på sitt eget. Imorgon efter jobbet åker Pierre, Jenna, två av hennes väninnor och jag sydpå för att besöka lite olika städer och stränder. Vi ska se sanddynor, sola och bada och besöka en vingård. Det blir kul med en utflykt! På tal om utflykt så har jag ändrat planerna för hemresan lite grann. Eftersom det är påsk, och jag inte börjar jobba förrän den 14:e april, tar jag en tur till Colombia, där en av mina danska vänner (hälften amerikan, hälften colombian) är, innan jag fortsätter mot stockholm. Han inviterade mig till sitt hotell, och tidsmässigt kunde det inte ha synkat bättre. Det blir en vecka med vandring i bergen, strand-safari och salsa. Jag glädjer mig redan! 
(null)

(null)

(null)

(null)



Kommentarer

Postat av: Mormor

Publicerad 2020-02-27 19:46:04

Härligt att du trivs.
Och du kan plocka kaktusblommor till ditt rum.
Puss o kram i massor

Postat av: Pappa

Publicerad 2020-02-28 08:47:32

Du utnyttjar verkligen tiden till fullo.

Postat av: Pillan

Publicerad 2020-02-28 21:50:08

❤️❤️❤️

Postat av: Mamma

Publicerad 2020-02-29 22:45:51

Så kul du verkar ha i DR. Att du alltid träffar på så trevliga människor beror enbart på att de speglar dig. Pusspuss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela